Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    3 gode grunner til å drikke mindre brus

    Publisert av ,
    3 gode grunner til å drikke mindre brus

    Rundt 2,02 liter vann er det som vanligvis kreves for å produsere 1 liter med brus. Men i tillegg til unødvendig vannforbruk, er det store helsefordeler ved å bytte ut brus med vann.

    Bare pass på at du ikke bytter brusen ut med flaskevann: Produksjon av 1 liter flaskevann krever opp mot 1,39 liter med vann. Selv om vi har en god panteordning i Norge, er produksjon av flaskevann fortsatt svært energikrevende.

    Verdensmestere i brusdrikking

    Nordmenn lå lenge på verdensmestertoppen i brusdrikking: I løpet av 2014 drakk hver eneste person i Norge i snitt 55 liter brus. Etter at sukkeravgiften økte i Norge for noen år siden, kjøpte flere nordmenn brus i Sverige. Samtidig økte salget av flaskevann sterkt i 2018. Men hva som skjedde med brusforbruket i Norge etter Korona-pandemien er fortsatt uvisst.

    Vann er den beste tørstedrikken

    Du trenger så klart ikke kutte ut brus fullstendig for å bli kjernesunn, men vann er den beste og mest naturlige tørstedrikken: En voksen menneskekropp består av 50 til 75 prosent vann, og trenger god hydrering for å opprettholde alle vitale funksjoner. Derfor kan du med fordel drikke mer vann, og mindre brus.

    Her er 3 gode grunner til hvorfor du bør kutte ned på brusforbruket:

    Brus med sukker gir vektøkning

    1. Brus med sukker gir vektøkning

    Brus har et høyt innhold av sukker, men inneholder ingen næringsstoffer. En halvliter med vanlig cola inneholder så mye som 26, 5 sukkerbiter. Søte sukkerdrikker gir deg tomme kalorier. Det gjør at du går opp i vekt, om du drikker mye brus ofte.

    Brus uten sukker gir likevel søtsug

    2. Brus uten sukker gir likevel søtsug

    Ny forskning viser at sukkerfri brus ikke gir risiko for vektøkning eller diabetes type 2. Men venner du deg til mye søtt i hverdagen, fra mat eller drikkevarer, har det en forsterkende effekt: Studier viser fortsatt at sukkerfri brus øker matlysten og kan gi søtsug.

    Brus skader tennene

    3. Brus skader tennene

    Uansett om du foretrekker brus med eller uten sukker, så inneholder brus mye syre. De store synderne i brusflasken er fosforsyre, sitronsyre og kullsyre. Derfor skader brusdrikking emaljen, og gir økt fare for hull. Kombinert med sukker, er syrene i brus enda mer skadelige for tennene.

    Vil du ha flere gode råd for å kutte ned på brusdrikkingen? Tips finner du i denne artikkelen fra livsstils- og helsemagasinet på nett, Healthline. Eller i denne fra WebMD.