• Få et tilbud

      815 51 960

  • 7 måter vann forbedrer din yteevne

    Publisert av ,
    7 måter vann forbedrer din yteevne

    vann forbedrer din yteevne

    Tenk at kroppen din er som en sportsbil med en kraftig motor som bruker vann som drivstoff. For at denne maskinen skal fungere og alltid ha «full tank» er det viktig å gi den det den trenger i hverdagen.

    Kroppen vår består av opptil 60% vann – og den trenger stadig påfyll! Når du utsetter kroppen for påkjenninger, enten på treningsstudioet, når du er ute og løper eller om du er gravid er det viktig å sørge for å ha «tanken full». Anbefalt mengde vann hver dag er åtte glass (250ml) eller 2 liter vann.

    Kroppen trenger vann, eksperter vi har snakket med har fortalt oss at det ikke bare er de som er i fysisk aktivitet som trenger vann. Også de som ikke er i aktivitet trenger å fylle på med vann for å holde det gående. Her er 7 måter vann kan holde oppe energien på:

    Vann kan hjelpe deg med å gå ned i vekt

    En av de største fordelene med å drikke vann er at det kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Ved å drikke vann kan du dempe matlysten. Studier viser at et par glass vann før et måltid kan få deg til å spise mindre. Et perfekt hjelpemiddel i jakten på sommerkroppen! Signe vannet!

    Vann hjelper mot tretthet

    En av de største fordelene med å drikke vann er at det kan få deg til å føle deg mer opplagt. Vann hjelper ikke bare med å opprettholde kroppens væskebalanse, det hjelper og med å senke blodtrykket. Blodet vårt består i hovedsak av vann, så selv en mild dehydrering kan få det til å tykne slik at hjertet må jobbe hardere for å pumpe blodet rundt i kroppen.

    Vann skyller ut avfallsstoffer

    For alle som har opplevd det, vet at det kan være skikkelig irriterende å få forstoppelse, noe som blant annet kan skyldes mangel på fiber i maten du spiser. Vann hjelper fordøyelsen og hindrer tarmproblemer. Hvis man drikker mer vann kan det redusere irritasjon i fordøyelsessystemet fra kaffe eller syrlig mat og drikke. Rikelig vann kan hjelpe mot forstoppelse og kan gjøre avføringen mykere. Det kan også hjelpe til med å skylle ut avfallstoffer fra kroppen som kan bidra til nyrestein, blærestein og urinveisinfeksjon.

    Vann gjør deg mindre oppblåst

    Det er ingen tvil om at det å føle seg oppblåst er skikkelig ubehagelig. Og selv om man føler seg oppblåst er det viktig å drikke. Hvis man velger å ikke drikke fører det til at kroppen i stedet for å skille ut vann heller forsøker å holde på det. Det er det samme som skjer når man begir seg ut på en sjokkdiett; kroppen tror den sulter og vil derfor lagre fett i stedet for å forbrenne det. Drikk vann eller urtete og unngå kullsyreholdige drikke for å føle deg bedre.

    Vann hjelper mot hodepine

    Når du tar en smertestillende er vannet du skyller den ned med også medisin! Det er mange typer hodepine og noen kan skyldes livsstil som dårlig kosthold, stress eller dehydrering. Det er viktig å drikke nok vann slik at kroppen får all væsken den trenger.

    Vann styrker immunforsvaret ditt

    Vann spiller en viktig rolle for å holde deg frisk og sunn. Når man er dehydrert vil ikke lymfesystemet flyte like lett. Dette kan begrense kroppens evne til å motarbeide forkjølelse og influensa. Vann tynner også ut slim i nese og fordøyelsessystem slik at bakterier og virus ikke så lett kan angripe kroppen.

    Vanninnhold i mat

    Kroppen kan få så mye som 20% av vannet den trenger gjennom maten vi spiser. Matvarer som agurk, spinat, tomat, jordbær og vannmelon består hovedsakelig av vann. Disse inneholder også mineraler som hjelper til med å binde vannet vi drikker.