Med en kaffemaskin på arbeidsplassen, kaster Netigate bort mindre kaffe hver dag. I tillegg kaster de bort mindre tid på kaffetrakting.
- Før hadde vi en dårlig kaffemaskin, og da supplerte vi med en standard kaffetrakter. Vi har den fortsatt, men den er mye mindre brukt. Nå blir det mye mindre svinn av kaffe, for ofte satte én person på en hel kanne, tok seg en kopp, og så ble kaffen stående og bli sur. Det er også lettere nå å bare plukke med seg en kopp hvis du midt i en god arbeidsflyt, forteller Jo Le, leder for profesjonelle tjenester (head of professional services) hos firmaet Netigate i Oslo.
Også for kakao-drikkere
- Rolf Henrik Lonnevig og Christine Nerhagen er konsulenter i Netigate, og bruker kaffemaskinen ofte. Selv om ikke alle drikker kaffe, dekker kaffemaskinen likevel de ansattes behov for varm drikke på jobb.
- For meg er kaffe nødvendig for å fungere i hverdagen. Jeg er nok innom maskinen for en kopp kaffe tre til fire ganger daglig, sier Lonnevik.
Nerhagen er ingen kaffedrikker, men kaffemaskinen er likevel viktig for henne: Hver dag.
- Jeg drikker ikke kaffe, så det er flott å ha en maskin som kan gi meg et alternativ til svart kaffe eller espresso, sier hun.
- Vi er sju personer som jobber på kontoret per dags dato, og alle bruker maskinen flere ganger daglig til enten kaffe, kakao eller te, tilføyer Jo Le.
Maskinen de anskaffet seg fra Waterlogic er en av de nyeste og mest avanserte Animo-maskinene: OptiBean Fresh.
Jo Le forteller valget av leverandør falt på Waterlogic, fordi de var en kjent aktør i markedet.
- Det var nok mest av alt på grunn av merkevaren deres, og deres tilstedeværelse i Oslo at vi valgte dem, sier han.
Enklere og raskere
Jo Le foretrekker helst filterkaffe på hjemmebane, på kafé og på jobb.
- Men det er mye enklere og raskere å tilberede svart kaffe fra maskinen. Ofte så trenger jeg mest av alt bare koffein for en piff, sier han.
Han mener maskinen gjør det mer komfortabelt å få i seg kaffe på arbeidsplassen.
- Jeg må innrømme at jeg ikke alltid orker sette i gang prosessen å måle opp og trakte kaffe, sier han og ler.
Netigate startet opp i Norge i 2012, og har i dag totalt 8 ansatte.
- Vi tilbyr en digital plattform-løsning slik at våre kunder kan sende undersøkelser til sine kunder eller ansatte. Plattformen gir kundene mulighet til å innhente informasjon, som senere kan brukes til å ta veloverveide beslutninger i virksomheten, sier Jo Le.