Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • Bør jeg droppe morgenkaffe på tom mage?

    Publisert av ,
    Bør jeg droppe morgenkaffe på tom mage?

    Mange drikker kaffe med en gang de står opp. Gjerne før de spiser frokost. Men noen velger kaffe som eneste frokost. Er det egentlig for tøft for magen?

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Du har sikkert hørt det: Ikke drikk kaffe på tom mage, fordi det er for hard kost for magen. Men stemmer dette?

    Ja: Kaffe øker produksjonen av magesyre

    At kaffe stimulerer til økt produksjon av magesyre er ikke en myte. Selv om denne effekten er reell, betyr ikke det at du får mer magetrøbbel av å drikke kaffe på tom mage.

    Forskere har ennå ikke klart å finne en sterk sammenheng mellom kaffedrikking og fordøyelsesproblemer: Du må rett og slett finne ut hvordan kaffe virker på magen din.

    Faktisk viser en helt ny amerikansk studie at kaffedrikkere har en sunnere tarmflora enn de som ikke drikker kaffe: Kaffe er ikke så ille for magen likevel.

    Noen mennesker er spesielt sensitive for kaffe, og vil alltid ofte reagere med halsbrann, sure oppstøt eller mageubehag av kaffe: Men det vil skje uavhengig om de drikker kaffe på tom mage eller ikke. Dette gjelder i aller høyeste grad mennesker som har den vanlige lidelsen reflukssykdom (GERD).

    Bør jeg droppe morgenkaffe på tom mage?

    Men gir kaffe om morgenen mer stresshormoner?

    Kortisol, som populært kalles stresshormonet, er et viktig hormon som kroppen produserer selv. Hormonet bidrar blant annet til regulering av blodtrykk, stoffskifte og blodsukker.

    Kaffe gir riktignok økt produksjon av kortisol, men effekten er mye mindre på de som er vant til kaffe: Koffeinet påvirker dem rett og slett ikke like sterkt. Personer som drikker lite kaffe vil oppleve en større effekt, men den er raskt forbigående.

    Kortisol-nivåene i kroppen er naturlig høyere på morgenen. Derfor har det blitt påstått at du påvirkes mer negativt av kaffe på tom mage når du står opp.

    Men her knuses myten: Du får ikke mer stresshormoner i kroppen av å drikke kaffe på tom mage – ei heller om du drikker kaffe på tom mage når du står opp.

    Mange internasjonale studier viser tvert imot at kaffe har flere positive effekter enn negative. Derfor kan du trygt drikke morgenkaffen din med god samvittighet: På tom mage eller sammen med frokosten.

    Kan morgenkaffen få deg ned i vekt? En ny studie viser i alle fall at de som drikker flere kopper kaffer hver dag får økt forbrenning. Dessuten kan de som tar i bruk faste-metoden for å gå ned i vekt, kombinere dette med svart kaffe uten melk og sukker på morgenen og utover dagen.