Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

Derfor er sikker og bærekraftig hydrering en god forretningsstrategi

Publisert av ,
Derfor er sikker og bærekraftig hydrering en god forretningsstrategi

Av Mark Taylor, Group CCO, Waterlogic

I 2020 var hovedmålet for de fleste å komme seg gjennom dagene, ukene og månedene med en global pandemi: Forståelig nok kom andre problemer og bekymringer i bakgrunnen. Men en krise fortsatte likevel å vokse seg større, uten like stor omtale i media som pandemien: Kampen mot klokka for å redde jorda vår.

Mens vi under pandemien følte oss mer komfortable med drikkevann fra en forseglet engangsflaske, er det på tide å minne om at: Rent, filtrert og helt trygt drikkevann er fullt mulig å ha tilgang på gjennom en vanndispenser. Faktisk bekreftet leger nylig at gjenbrukbare flasker og kopper, trygt kan brukes om igjen. Er de vasket riktig, er de med på å bekjempe klimakrisen og øker ikke risikoen for overføring av COVID-19.

I tillegg ønsker ansatte og forbrukere mer bærekraftige og miljøvennlige løsninger fremover: Også for hydrering. Waterlogics egen spørreundersøkelse fra 2019/2020, viste at hele 72 % av ansatte forventet mer av arbeidsgiveren sin på bærekraft. Utenom arbeidsplassundersøkelser vil også forbrukere være mer bærekraftige. I en ny studie svarte så mange som 50 % av respondentene at de kun kjøper produkter fra produsenter som prøver å være miljøvennlige.

Vi ser dessuten flere lovendringer globalt, som reduserer mengden avfall som produseres: Dete er et forsøk på å forhindre enda mer skade på planeten. I Frankrike ble plastkopper og annet engangsmateriell forbudt i januar 2020: Fordi de genererte hele 5 kilo avfall per innbygger hvert eneste år.

Slike lovendringer vil ikke bare endre kulturen på arbeidsplassen, men føre til et skifte på alle områder av virksomheten, inkludert produksjons- og forsyningskjedene. Bærekraft er mer enn bare et moteord: Når vi de neste månedene nærmer oss en slags normalitet, er det ett presserende globalt spørsmål som bør være i sentrum av samtalen igjen: Hvordan håndterer vi alt ikke-resirkulerbart og ikke-gjenbrukbart avfall?

Tross alt vil ikke denne krisen vente på at vi er klare for å endre oss: Forskning tyder på at innen 2050 vil det være mer plast i havet enn fisk. I tillegg til å ha en ødeleggende innvirkning på dyrelivet, har plasten også konsekvenser for mennesker og for naturen. Mens det arbeides for å redusere bruken av engangsplast og lignende ikke-gjenbrukbare produkter, må både bedrifter og enkeltpersoner gjøre noe nå.

Derfor er sikker og bærekraftig hydrering en god forretningsstrategi

Bedrifter er i stand til å gjøre store endringer, og evnen til handling ser vi allerede internasjonalt: 2/3 av innbyggerne i Japan ønsker seg ny internasjonal traktat som tar sikte på å takle plastforurensningen. I Sverige betaler et nytt initiativ innbyggere for å resirkulere, mens mer enn halvparten av landene i Afrika har begynt å forby engangs plastposer på nasjonalt nivå. Lovendringer som disse blir vanligere, noe som betyr at bedrifter raskt kan bli tvunget til å bli mer bærekraftige.

Samtidig er det private selskaper som ønsker å endre seg, helt uten nye retningslinjer fra myndighetene: Et slikt eksempel er Goldman Sachs, som har tatt store skritt for å skape en mer miljøvennlig retning i bedriften. Firmaet har tidligere forpliktet seg til å innen 2019 fjerne 85 % av plasten som de forbruker. Dessuten er de i rute med å fjerne 100 % av plastflasker og engangsartikler innen 2025. Dette gjør de ved å installere vanndispensere koblet på vannforsyningen (POU-dispensere) og bruke gjenbrukbare flasker. I HoReCa-bransjen, har foreatak som Kimpton Clocktower Hotel også gjort et forsøk på å redusere plastforbruket ved å bruke POU- dispensere. Slik viser de gjester, samarbeidspartnere og kunder at de gjør sitt for å bekjempe klimaendringene.

Dette er små, men effektive måter å hjelpe planeten på: Samtidig som man beveger seg bort fra engangsprodukter. Men det er nødvendig at alle organisasjoner endrer seg, og jobber sammen for å skape en grønnere fremtid. I overskuelig fremtid vil bedrifter også se de økonomiske fordelene ved å være mer miljøvennlige: Det er fordi de ofte belønnes av investorer og kunder for å realisere ulike bærekraftsmål.

Hvordan kan bedrifter tilby sikker og bærekraftig hydrering?

En effektiv, trygg og bærekraftig hydreringsløsning for bedrifter, er leie av en vanndispenser som er direkte koblet på vannforsyningen i bygget (POU-dispensere). Slike vannmaskiner fjerner behovet for flaskevann. POU-dispensere av høy kvalitet, bruker vanligvis UV-lys for å rense vann for bakterier, virus og mirkober: I noen tilfeller snakker vi om 99 % fritt for disse forurensningene.

Mange bærekraftige hydreringsalternativer bruker også et antimikrobisk belegg på utsatte overflater på vanndispenseren; spesielt rundt dispenseringsområdet (knapper, dyse og dryppbrett). Dette gir ekstra beskyttelse mot kryssforurensning fra bakterier og virus.

Ved å tilby et slikt hydreringsalternativ til flaskevann, sammen med biologisk nedbrytbare eller komposterbare kopper (der gjenbrukbare flasker ikke er mulig), kan bedrifter bli med i bekjempelsen av engangsplast: Samtidig som de sørger for at ansatte og kunder trygt kan slukke tørsten.

Derfor er sikker og bærekraftig hydrering en god forretningsstrategi

Det finnes dessuten andre praktiske og billige endringer for bedrifter. Disse inkluderer å lære opp og gi kunnskap til ansatte og forbrukere om den globale krisen vi står overfor - hvis vi fortsetter å velge engangsplast og lignende produkter. I tillegg vil det å tilby gjenbrukbare flasker til ansatte aktivt oppmuntre til hydrering – samtidig som de da lever mer bærekraftig.

Som en del av kunnskapsprosessen kan arbeidsgivere informere om flere måter folk kan være mer bærekraftige på - utenfor arbeidsplassen: Som å bruke initiativer som Freefill, som har fått bedrifter som DPD til å spare 1 million flasker fra å ende opp på avfallsdeponier. Freefill-initiativet vil også snart inkludere en app, som gjør det mulig å finne nærmeste gratis, trygge fyllestasjon for drikkevann.

Bedrifter må også vurdere det store bildet på sine bærekraftsmål. For organisasjoner er ofte avhengige av samarbeid for å lykkes; enten de er produsenter, leverandører eller leverer tjenester: Alt har innvirkning på miljøet. Selv om det ikke er mulig å bli fullstendig bærekraftige og miljøvennlige på alle områder av forretningsdriften, kan virksomheter sammen jobbe mot en mer bærekraftig fremtid.

Å finne samarbeidspartnere som deler din bedrifts behov for å skape en mer miljøvennlig fremtid er viktig: Hva gjør de for å håndtere sin miljøpåvirkning? Er det noen måter vi kan hjelpe dem på å bli bedre?

Visste du at 8 globale leverandørkjeder står for mer enn 50 % av årlige klimagassutslipp over hele verden? Hvis flere bedrifter legger mer press på produsenter og leverandører for også å bli mer bærekraftige, kan vi gjøre reelle fremskritt i vår kamp mot klimaendringer.

Det er mulig å ta skritt som kan virke små, men som faktisk vil endre plastforbruket vårt sterkt. Bedrifter kan være gode eksempler, og vise sine ansatte, kunder, investorer og samarbeidspartnere at de tar en bærekraftig fremtid på alvor: Samtidig som de sikrer viktig hydrering, for å øke trivsel og produktivitet hos ansatte.

Mer om bærekraftig hydrering:

Hvorfor er det på tide at bedrifter og organisasjoner ønsker en miljøvennlig fremtid velkommen? Les rapporten vår nå.

Vanndispenser
Ønsker du å kunne tilby kaldt og velsmakende vann til dine kunder? Se vårt utvalg vanndispensere her