Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Derfor valgte de Svanemerket kaffetjeneste

    Publisert av ,
    Derfor valgte de Svanemerket kaffetjeneste

    Renovasjonsselskapet Årim i Ålesund har nå skaffet seg Svanemerket kaffemaskin til av sine nye lokaler. De ser på anskaffelsen fra Waterlogic som et konkurransefortrinn.

    - Vi er miljøsertifiserte gjennom Miljøfyrtårn, og har forpliktet oss til å finne ut hvor våre miljøbelastninger er, slik at vi kan redusere dem. Da er det viktig å bruke leverandører som kan tilby miljøvennlige og bærekraftige produkter. Svanemerket kaffetjeneste er et riktig og viktig valg i denne sammenheng, sier daglig leder for Årim, Øystein Solevåg.

    Et konkurransefortrinn

    Da det interkommunale miljøselskapet Årim, tok over et nytt lokale i høst, ble Waterlogics Svanemerkede kaffetjeneste valgt.

    Øystein Solevåg

    Øystein Solevåg

    - Vi fant ved en tilfeldighet ut om denne kaffetjenesten fra Waterlogic. Det var faktisk en løsning vi ikke visste eksisterte. Å være et godt eksempel på miljøvennlige valg, ovenfor innbyggerne i regionen her, er viktig for Årim, tilføyer Solevåg.

    Virksomheten som har 57 ansatte, har fire kaffemaskiner, der en av dem nå er Svanemerket. Øystein Solevåg utelukker ikke muligheten for å bytte ut flere kaffemaskiner med Svanemerkede kaffemaskiner i fremtiden.

    - Når vi gir oppdrag til leverandører og produsenter av bærekraftige produkter, så bidrar vi til å dra samfunnsutviklingen i en riktigere retning. Dessuten er det helt klart et konkurransefortrinn for oss å ta bærekraftige valg i alle ledd: Også på kaffe, sier han.

    Dyrere, men riktigere

    Han sier at selv om Waterlogics Svanemerkede kaffetjeneste koster mer enn en ordinær kaffetjeneste, så var det et etisk viktig valg for virksomheten.

    - Kaffe er nok ikke den største utgiftsposten for oss, selv om denne typen tjeneste så klart er dyrere. Det er også naturlig at bærekraftig produksjon koster noe mer. Man må være villig til å betale for bedre kvalitet og bedre og etiske produksjonsmetoder", sier Solevåg.

    Han minner om at Stortinget i juni i fjor vedtok en ny lov om offentlige anskaffelser (LOA). Den trådte i kraft i januar i år, og fører til at flere aktører i offentlig sektor må velge bærekraftige og etiske leverandører fremover.

    - Dette er positivt, siden flere kommuner da fortrinnsvis velger bort mindre bærekraftige løsninger", sier Øystein Solevåg.

    Fortsatt lite kjent tilbud

    Waterlogic ble sertifisert som leverandør av Svanemerket kaffetjeneste i oktober 2017, som landets første og eneste tilbyder av en slik tjeneste.

    - Siden tilbudet er såpass nytt, og mange ikke vet at det er mulig å få tak i en Svanemerket kaffetjeneste, har ikke etterspørselen til nå vært stor. Likevel regner vi med å få gjort tilbudet vår mer kjent utover i 2018", sier Magnus Hillestad, salgssjef i Waterlogic.

    Interessen etter bærekraftige løsninger øker hos kundene, selv om disse tjenestene koster mer, mener markedssjef i Waterlogic, Henning Nilsen.

    - Flere forstår nå at små grep hos hver enkelt forbruker og hver enkelt bedrift har en effekt på miljøet", sier Henning Nilsen.

    Små valg er viktige

    Håkon Lindahl, fagsjef i klima- og miljøavdelingen hos «Framtiden i våre hender», sier det er overordnet viktig med internasjonale klimaavtaler og politiske føringer.

    Likevel må ikke små miljøgrep; slik som valg av Svanemerkede produkter, undervurderes. Blant organisasjonens fokusområder er også etisk og miljøvennlig forbruk, samt rene mat- og drikkevarer.

    - Jeg tenker miljømerking er et viktig verktøy for bedrifter, slik at de kan ta riktigere, bærekraftige valg. En Svanemerket kaffetjeneste kan absolutt være del av slike bevisste valg, og det er veldig bra at det har kommet på det norske markedet. Både små og store grep er viktig for å skape et bedre miljø. Miljøproblemene vi ser i verden i dag, er resultatet av mange små og større valg tatt av både privatpersoner og virksomheter. Svanemerket gjør at veldig mange kan bidra med litt, sier Lindahl, som tidligere arbeidet som fagansvarlig i Grønn Hverdag.

    "Framtiden i våre hender" er politisk uavhengig, og Norges største miljø- og solidaritetsorganisasjon. De har over 27 000 medlemmer.

    Det overordnede målet til organisasjonen er global rettferdighet, økologisk balanse og en løsning på verdens fattigdomsproblemer.

    Håkon Lindahl

    Håkon Lindahl

    Dette er Svanemerket

    • Svanemerket er en ikke-kommersiell merkeordning, som ble opprettet t i 1989, på bakgrunn av en rapport fra Brundtlandkommisjonen i 1988. Rapporten konkluderte blant annet med at miljø ikke skal være for de få: Alle kan gjøre noe for å redusere miljøødeleggelsen.
    • Det er Stiftelsen Miljømerking som forvalter Svanemerket i Norge. Stiftelsen er grunnlagt av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. For å få merket, må en produsent først dokumentere at de tilfredsstiller alle krav som ordningen krever.
    • Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, og det mest kjente og eldste i Norge. Hvert tredje til femte år strammes kravene til Svanemerket inn.
    • (Kilde: Stiftelsen Miljømerking i Norge.)