• Få et tilbud

      815 51 960

  • Fem triks for en triveligere arbeidsplass

    Publisert av ,
    Fem triks for en triveligere arbeidsplass

    Forskning har vist at mer fornøyde ansatte bidrar mer på arbeidsplassen og det å trives på jobb gjør deg mer produktiv siden det kan ta vekk andre kilder til jobbrelatert stress.

    Spørsmålet er hvordan vi klarer å skape en triveligere arbeidsplass? Hver arbeidsplass er forskjellig, og hvordan man skal gjøre dem til et triveligere og mer produktiv arbeidsplass vil variere fra plass til plass. Selv om det ikke finnes en bestemt oppskrift på hvordan man skal gjøre akkurat din arbeidsplass til en sunnere og triveligere arbeidsplass over natten, er det noen ting man kan gjøre i forsøket på å oppnå akkurat dette.

    Denne listen med 5 triks er en super måte for deg å gjøre arbeidsplassen din hyggeligere og bidra til økt produktivitet.

    1. Skap relasjoner på arbeidsplassen

    De fleste er litt tilbakeholdne med tanke på sosialisering på jobben av åpenbare årsaker. Hvis vennskapet går i stå, kan det bli ubehagelig å håndtere dette på jobben. Det kan gjerne føles rart å blande sammen jobb og privatliv, men det er mulig å ha et godt forhold til dine kollegaer uten at det nødvendigvis visker ut grensene mellom jobb og privatliv for mye. Faktum er at et godt sosialt nettverk på jobben kan øke prestasjonene dine på jobben.

    Som mennesker er vi avhengig av forhold til andre mennesker for å overleve. Det gjør oss lykkeligere og mer avslappet. Mennesker finner lykke gjennom kontakt med andre mennesker. Hvis du har et godt forhold til de du jobber med, vil det gjøre deg mer avslappet og lykkelig på jobb. Denne typen nettverk øker ikke bare produktiviteten din, men oppmuntrer også til personlig vekst og utvikling.

    Og hvem vet, kanskje finner du din neste bestevenn eller partner på jobben!

    Tips: prøv å sette av minst 15 minutter hver dag på å sosialisere med folk på jobben. Dette vil ikke bare oppmuntre deg til å prate med andre, det vil også oppmuntre andre til å prate med deg!

    Hold deg hydrert

    2. Hold deg hydrert

    Mange av oss er så travel når vi sitter foran datamaskinen eller jobber på lageret at vi glemmer å ta vare på vår helse og velvære. Å holde seg hydrert er viktig og det å ikke drikke nok vann kan virkelig gå ut over dine prestasjoner. Hvis du ikke holder deg hydrert gjennom dagen er det større sannsynlighet for at du blir gretten eller føler deg trøtt i løpet av arbeidsdagen.

    Ifølge en studie som ble publisert i British Journal of Nutrition, kan dehydrering påvirke humøret, forårsake angst og bidra til stress. Hold deg hydrert siden det også kan gjøre deg lykkeligere!

    Tips: ta med deg din egen gjenbrukbare vannflaske på jobb. Fyll den opp med smaksatt vann for å gjøre det mer interessant for ganen. Du kan også ta med en boks med biter av agurk, vannmelon eller appelsin på pulten siden de er fulle av vann og hjelper deg med å holde deg hydrert. Hvis du ikke husker noe av dette, kan du sette opp et varsel på telefonen, det tross alt det de fleste av oss gjør for å huske å kjøpe brød på butikken etter jobb!

    Trenger du et sted å fylle din vannflaske med rent og kaldt drikkevann? Se nærmere på vårt utvalg av vanndispensere.

    3. Vær organisert

    En organisert pult på jobben kan spare deg mye tid, innsats og energi. Det kan hjelpe deg med å utføre arbeidet på en mer effektiv måte helt enkelt fordi du vet hvor alt er. Du trenger ikke rote gjennom en rotete pult eller skap for å finne det du trenger.

    En uorganisert pult, rot og problemer med å finne det du trenger kan skape angst og irritasjon, spesielt hvis du ikke klarer å finne det du leter etter. En godt organisert pult kan hjelpe med å holde deg lykkelig på jobben ved å unngå all den irritasjonen og stresset som følger med en rotete arbeidspult.

    Tips: gjør det til en vane å rydde pulten din før du går hjem fra jobben slik at når du kommer på jobb, er det du møter en ryddig pult der alt er der det skal være.

    4. Sett et personlig preg på plassen din

    Arbeidsplassen din er ikke alltid verdens hyggeligste sted. Dette er ofte fordi det ikke føles som om det er din plass. Hva betyr det egentlig? Å sette et personlig preg på arbeidsplassen din betyr at du tar med deg noe som representerer personligheten din eller noe utenfor jobben til plassen eller kontoret ditt. Det kan være en plante, et bilde eller en liten dekorasjon eller figur du kan ha på pulten din. Dette fjerner følelsen av distanse man kan føle i forhold til arbeidsplassen og bidrar til å øke følelsen av komfort du føler mens du er på jobb.

    Uansett hvor liten plass du har på jobb, kan du finne noen bilder du liker og sette dem i en ramme eller henge de på veggen. Ta med en liten lykkeamulett eller heng opp noe fint på veggen du er glad i. Hvis personligheten din vises, vil du skille deg ut som et unikt individ. Det kan også hjelpe med å holde motivasjonen opp gjennom arbeidsdagen. Motivasjon er viktig for å holde humøret oppe, som gjør deg lykkeligere.

    Tips: velg et bilde du har gode minner fra eller som er av noen som gjør deg lykkelig og plasser det et sted du ser det ofte. Skift det ut med jevne mellomrom slik at du fornyer følelsen av glede av å se bildet siden det er lett å bli så vant til alt rundt oss at vi gjerne ikke legger merke til det lenger.

    Organiser teambuildingsøvelser

    5. Organiser teambuildingsøvelser

    Teambuildingsøvelser kan vise seg å ha stor effekt på de ansattes produktivitet. De gir også en følelse av trygghet og nettverksbygging i bedriften som er veldig viktig for de ansattes trivsel. Hvis du føler at du kan stole på teamet ditt, unngår du mye jobbrelatert stress. Dette vil igjen føre til at arbeidsplassen blir et triveligere sted å være.

    En organisasjon arbeid måles ikke bare på den innsatsen hver enkelt legger inn, men også på hvor mye innsats teamet legger inn samlet. Jo mer effektivt teamet jobber, dess bedre arbeid klarer de å utføre og produktiviteten øker. Undersøkelser støtter viktigheten av teambuildingsøvelser for arbeidsplassens effektivitet og produktivitet, men de kan også ha en positiv effekt på de ansattes trivsel. Teambuildingsaktiviteter som lunsjer, sammenkomster, reiser for alle de ansatte etc. kan bidra til å utvikle et lykkeligere og vennligere arbeidsmiljø.

    Tips: snakk med sjefen din om å organisere teambuildingsaktiviteter minst en gang hvert kvartal. I motsetning til det de fleste tror, trenger det ikke koste skjorten. Hvis budsjettet for aktivitetene ikke er stort, kan man velge mindre kostbare aktiviteter som en piknik på kontoret der alle tar med seg noe hjemmefra, sportsaktiviteter i nærheten av kontoret, løse et problem som ikke er jobbrelatert, etc.

    Det er viktig å forstå at det å trives på jobb kan utgjøre en stor forskjell. Fornøyde ansatte er ofte mer motiverte og motiverte ansatte har stor verdi for bedriften siden de ofte utfører arbeidet sitt mer effektivt.

    For å øke gjennomsnittsproduktiviteten på hvilken som helst arbeidsplass trenger de ansatte å jobbe lykkeligere, ikke hardere. Å trives på jobb er bra for deg siden det fører til en bedre balanse mellom jobb og fritid. En god balanse mellom jobb og fritid sikrer at man er lykkeligere, sunnere og også har en bedre mental helse. Det gir deg også muligheten til å utfordre deg selv i en profesjonell kontekst og gi deg en helthetlig vekst. Så hva venter du på? Sett i gang og maksimer din trivsel på arbeidsplassen fra i dag av!

    Er du ute etter god kaffe på jobb? Se nærmere på vårt utvalg av kaffemaskiner.