Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Vi vil ha etisk kaffe

    Publisert av ,
    Vi vil ha etisk kaffe

    Kaffebransjen har skjønt at det lønner seg med bærekraftig produksjon. I 2017 vil kunder ha etisk og miljøvennlig kaffe.

    Bjørn Kåsin

    - Kaffeproduksjon har i årevis syndet mot miljøet. Bransjen har også fått mye dårlig presse for dårlige og uetiske arbeidsforhold. Derfor valgte vi for flere år siden å ta ansvar, og er bevisste på hvor vi kjøper kaffebønner fra. Plantasjene skal ikke ha slave- eller barnearbeid, og menneskene som bor og jobber der skal ha gode arbeids- og boforhold. Dessuten må de ha gode lønninger og ikke-forurensende produksjon. All vår kaffe er 100 prosent CO2-kompensert, og er enten Fairtrade eller UTZ-merket, forklarer Bjørn Kåsin, salgssjef i Arvid Nordquist, som er en av Waterlogics viktigste kaffeleverandører.

    Arvld Nordquist er en familieeid, svensk kaffeprodusent som har eksistert siden 1884. De har nå vært på det norske markedet i rundt ni år.

    Planter nye trær

    Avskoging står for rundt 17 prosent av verdens utslipp av klimagasser. Derfor er planting av trær et viktig tiltak for å redusere global oppvarming. Arvid Nordquist startet i 2011 et skogplantings-prosjekt sammen med FN-selskapet Plan Vivo.

    - Vi startet i Nicaragua, og har nå utvidet til mange flere steder i Sør-Amerika. Her plantes ny skog der hvor det har vært avskoging på grunn av kaffeproduksjon, sier Bjørn Kåsin.

    Arvid Nordquist Classic er den eneste kaffen i Norden som er 100 prosent klimakompensert.

    - Kaffen vår er sporbar for kundene helt tilbake til produksjonsleddet. Vi ønsker at vår miljøprofil faktisk er reell, og ikke kun tomme løfter, tilføyer Kåsin.

    Det forbrukere vil ha

    For mindre enn ti år tilbake var norske forbrukere mindre opptatt av bærekraftig kaffe. Men nå har trenden snudd fullstendig.

    - I 2011 brydde få seg om bærekraftig og etisk kaffeproduksjon. Nå er det ekstremt viktig for våre kunder. Jeg tror klimaforandringer; slik som mer ekstremvær og flommer, har gjort folk mer bevisste. På miljøfronten kan kaffebransjen gjøre et stort bidrag, siden kaffe tross alt er verdens nest største handelsvare. Kun olje er større, forklarer Bjørn Kåsin i Arvid Nordquist.

    Kaffe

    Har Svanemerket kaffetjeneste

    Waterlogic ble nylig Miljøsertifisert i henhold til ISO 14001 og resertifisert på ISO 9001 (ny standard). Disse standardene for miljøvennlig produksjon er mange og omfattende, men Wikipedia har en god oversikt over de fleste av dem.

    Waterlogic er til nå landets eneste virksomhet som kan levere Svanemerket kaffetjeneste til sine kunder. De fikk Svanemerket i oktober i år.

    - Om kundene våre ønsker dette, så vil det si at vi kan levere en kaffetjeneste som er fullstendig bærekraftig i alle ledd: Fra produksjonen av kaffemaskiner, påfølgende installasjoner og service, samt kaffeproduktene som brukes, forteller Helene Klovholt i Waterlogic Norge. Hun har ansvar for oppfølging- og rutinesjekker av ISO-sertifiseringene.

    Waterlogic Norge Shop
    Se vårt bærekraftige utvalg av ingredienser til din kaffemaskin her

    Viktig for omdømmet

    Klovholt sier det er viktig for Waterlogics omdømme å ha både et etisk fokus og et miljøfokus. Kaffemaskinene vi har i vår Svanemerkede Kaffetjeneste er produserte i Europa og merket i energiklasse A pluss eller bedre. ABS-plasten og stålet i Waterlogics kaffemaskiner er gjenvinnbare, og rensemidlene til bruk i kaffemaskinene er giftfrie.

    - Dette miljøfokuset skal være tilstede i alt vi foretar oss. Vi har fokus på strømsparing, samt utslipp av kjølegasser og bly. I tillegg har våre teknikere gjennomført et ECO-drive-kurs, slik at de kjører på en mest mulig miljøvennlig måte. Alle våre diesel-kjøretøy har installert en Ad Blue-tank slik at giftige NOX-gasser omdannes til nitrogen og damp, sier Klovholt.

    Hva er forskjellen på Fairtrade, Debio og UTZ?

    • UTZ Certified er en merkeordning og et program for bærekraftig jordbruk som ble lansert i 2002. Organisasjonen retter seg mot kaffe, te, kakao og andre produkter. UTZ-sertifiserte kooperativer og produsentgrupper må følge en Code of Conduct med et sett av internasjonalt anerkjente kriterier for bærekraftig og profesjonell kaffedyrking.
    • Fairtrade er en internasjonal merkeordning som gjennom handel, styrker bønder og arbeidere i fattige land. Fairtrade-standardene sikrer bedre arbeidsforhold og handelsbetingelser.
    • Debio -godkjenningen brukes på alle økologiske matvarer som produseres i Norge. Den er en forutsetning for å kunne si at et produkt er økologisk, og for å kunne bruke Ø-merket i markedsføringen. Økologisk kaffe betyr at bønnene er dyrket uten bruk av sprøytemidler eller kunstgjødsel.
    • (Kilde.: Norsk Kaffeinformasjon.)