Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

Håndtering av den glemte plastpandemien: Klimaendringer

Publisert av ,
Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer

Av Mark Taylor, Group CCO, Waterlogic

I fjor var COVID-19-pandemien, naturlig nok, vår hovedbekymring. På grunn av den umiddelbare trusselen fra COVID-19 og et ekstra behov for trygghet, vendte folk imidlertid tilbake til engangsplast. Selv om det fortsatt er bruk for en del engangsutstyr for smittevern, som munnbind og engangshansker, er annet engangsmateriell mer bekymringsfullt. Flere steder i verden nekter fortsatt kaffebarer å akseptere gjenbrukbare kopper. Dette har gjort at mange gått tilbake til å bruke engangsprodukter igjen.

Dette endret seg nylig da over 125 helseeksperter fra 19 land bekrefter at gjenbrukbare produkter er trygge. Under forutsetning at de er riktig rengjort så økes ikke risikoen for smitteoverføring.

Det kan imidlertid ta tid før forbrukere starter å bruke sine gjenbrukbare kopper og flasker igjen. Nettopp derfor er det viktig å sørge for velfungerende og trygge hyderingsløsninger som ikke skader miljøet.

Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer

Storbritannia alene forbruker anslagsvis 7,7 milliarder plastflasker hvert år, så å slutte helt med gjenbrukbare alternativer ville bli katastrofalt. Det anslås at innen 2050, vil det være mer plast i havet enn fisk, men også 12 milliarder tonn plast i avfallsdeponier som vil ta mer enn 400 år å bryte ned.

Engangsplast skader miljøet helt fra det produseres

Samtidig er det ikke kun avhending av avfall som gir grunn til bekymring: Engangsplast er et problem fra det øyeblikket det produseres. Produksjonen krever utvinning av råolje som senere raffineres. Deretter følger kjemisk prosessering for å omskape oljen til plast, støpe og forme plasten til produkter, samt frakt, emballasje og levering til salgsstedene.

Hver eneste del av prosessen forårsaker skade på miljøet – Hvert trinn i prosessen skader miljøet - og det er før vi begynner å tenke på konsekvensene av å ikke resirkulere. Storbritannia alene er ansvarlig for å generere 1,2 millioner tonn plastavfall hvert år: Hvordan kan vi oppmuntre andre til å revurdere sitt forbruk av engangsplast, og heller velge grønnere alternativer?

Bedrifter har en førsteklasses anledning til å lede forandringen, og motivere sine ansatte til å være mer bærekraftige. Enten det er gjennom å installere vanndispensere koblet til vannforsyningen (PUO-dispensere) eller ved å oppmuntre dem til å bruke og fylle opp gjenbrukbare vannflasker. Bedrifter kan dessuten lære opp ansatte mer om hva de selv kan gjøre for å være med på å skape en grønnere fremtid. Bedrifter kan i tillegg bruke sin markedsposisjon til å oppmuntre kunder og samarbeidspartnere til å tenke på sine miljøvalg: Ikke minst opplyse om hva som blir de negative konsekvensene uten en forandring.

HoReCa-bransjen: Tar engangsplast-ansvar

HoReCa-bransjen, som var blant de hardest rammede av nedstengningene og smittevernsrestriksjonene, løper ikke fra miljøansvaret sitt.

Virksomheter i denne sektoren har heller trappet opp for å redusere antall flasker de bruker i restauranter, hoteller og kafeer.

For eksempel har Kimpton Clocktower Hotel i Manchester allerede bidratt til positiv endring, ved å bytte til en høykvalitets- og bærekraftig vanndispenseringsløsning til sine kunder og ansatte: Slik fjerner de behovet for engangs plastflasker.

Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer

Men mens organisasjoner og virksomhetere både kan og bør lede an i det grønne skiftet, har også enkeltpersoner en stor rolle: For enkeltmennesker bidrar til å redde planeten ved å være mer oppmerksomme på sine handlinger og sine vaner.

Vi må reagere nå – og skape varig endring

En av måtene endringer kan skapes på, er gjennom deling av viktig kunnskap. Det er fullt mulig å øke kunnskapen til allmennheten, ansatte, forbrukere og leverandører, om det alarmerende omfanget av vårt plastforbruk, og hva plastforbruket vil kunne bety for jordas fremtid: For vår fremtid.

Slik som å gjøre det kjent at det er gode alternativer til engangsplast, blant annet gjenbrukbare plaster. I tillegg til å skape flere fyllestasjoner for vannflasker, og skape apper som kan vise hvor nærmeste «vannstasjon» befinner seg.

Bedrifter er i en unik posisjon til å spre kunnskap og informasjon til et stort publikum: Gjennom intern og ekstern kommunikasjon, markedsføringskampanjer og konkurranser, eller endringer i retningslinjer

Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer

Som en del av den kollektive innsatsen for å oppmuntre folk til en mer miljøvennlig livsstil, ble det britiske Freefill-initiativet lansert tidlig i 2020.
Da ble vannfyllingsstasjoner for flasker på offentlige steder installert, i tillegg til markedsføring og distribusjon av gjenbrukbare flasker. Som del av Freefill ble dispensere plassert på en rekke, offentlige steder i Storbritannia. Slik som London Euston, i Boots Apoteker over hele landet, Coop-butikker og Londis mini-supermarkeder. Slike fyllestasjoner for drikkevann, er en mye mer miljøvennlig måte å holde seg hydrert på.

Ikke kun et personlig valg: Det er business

Konklusjonen er at forandring må komme fra toppen: Bedrifter og organisasjoner må lede an og praktisere det de forkynner, få frem problemene som har oppstått, og opplyse hvordan folk flest kan ta i bruk mer miljøvennlige løsninger. Bedrifter og organisasjoner må gjennomgå sine forretningsmodeller og prosesser: Både forholdet til leverandører og produsenter, men også til arbeidsplassen. De må se på hvordan de produserer, konsumerer og håndterer avfall.

Fremover har vi alle en plikt til å gjøre klimaendringer til vår viktigste prioritet. For om vi ikke gjør det, vil resultatene bli katastrofale. Ved å effektuere positiv endring på så mange områder som mulig, gjør virksomheter mer enn «kun det rette». De viser også fremtidsrettet tankegang, og de viser at de bryr seg om miljøet og jordas fremtid. Mer enn noen gang før i historien må forbrukere, ansatte og aksjeeiere lete etter løsninger som vil være bra for miljøet og jordas fremtid.

Mer om bærekraftig hydrering:

Hvorfor er det på tide at bedrifter og organisasjoner ønsker en miljøvennlig fremtid velkommen? Les vår rapport nå.

Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer
Vanndispenser med kullsyre på jobben
Håndtering av den glemte  plastpandemien: Klimaendringer
Ønsker du en skikkelig kaffeopplevelse på arbeidsplassen?