Av Mark Taylor, Group CCO, Waterlogic
I fjor var COVID-19-pandemien, naturlig nok, vår hovedbekymring. På grunn av den umiddelbare trusselen fra COVID-19 og et ekstra behov for trygghet, vendte folk imidlertid tilbake til engangsplast. Selv om det fortsatt er bruk for en del engangsutstyr for smittevern, som munnbind og engangshansker, er annet engangsmateriell mer bekymringsfullt. Flere steder i verden nekter fortsatt kaffebarer å akseptere gjenbrukbare kopper. Dette har gjort at mange gått tilbake til å bruke engangsprodukter igjen.
Dette endret seg nylig da over 125 helseeksperter fra 19 land bekrefter at gjenbrukbare produkter er trygge. Under forutsetning at de er riktig rengjort så økes ikke risikoen for smitteoverføring.
Det kan imidlertid ta tid før forbrukere starter å bruke sine gjenbrukbare kopper og flasker igjen. Nettopp derfor er det viktig å sørge for velfungerende og trygge hyderingsløsninger som ikke skader miljøet.
Engangsplast skader miljøet helt fra det produseres
Samtidig er det ikke kun avhending av avfall som gir grunn til bekymring: Engangsplast er et problem fra det øyeblikket det produseres. Produksjonen krever utvinning av råolje som senere raffineres. Deretter følger kjemisk prosessering for å omskape oljen til plast, støpe og forme plasten til produkter, samt frakt, emballasje og levering til salgsstedene.
Hver eneste del av prosessen forårsaker skade på miljøet – Hvert trinn i prosessen skader miljøet - og det er før vi begynner å tenke på konsekvensene av å ikke resirkulere. Storbritannia alene er ansvarlig for å generere 1,2 millioner tonn plastavfall hvert år: Hvordan kan vi oppmuntre andre til å revurdere sitt forbruk av engangsplast, og heller velge grønnere alternativer?
Bedrifter har en førsteklasses anledning til å lede forandringen, og motivere sine ansatte til å være mer bærekraftige. Enten det er gjennom å installere vanndispensere koblet til vannforsyningen (PUO-dispensere) eller ved å oppmuntre dem til å bruke og fylle opp gjenbrukbare vannflasker. Bedrifter kan dessuten lære opp ansatte mer om hva de selv kan gjøre for å være med på å skape en grønnere fremtid. Bedrifter kan i tillegg bruke sin markedsposisjon til å oppmuntre kunder og samarbeidspartnere til å tenke på sine miljøvalg: Ikke minst opplyse om hva som blir de negative konsekvensene uten en forandring.
Men mens organisasjoner og virksomhetere både kan og bør lede an i det grønne skiftet, har også enkeltpersoner en stor rolle: For enkeltmennesker bidrar til å redde planeten ved å være mer oppmerksomme på sine handlinger og sine vaner.
Vi må reagere nå – og skape varig endring
En av måtene endringer kan skapes på, er gjennom deling av viktig kunnskap. Det er fullt mulig å øke kunnskapen til allmennheten, ansatte, forbrukere og leverandører, om det alarmerende omfanget av vårt plastforbruk, og hva plastforbruket vil kunne bety for jordas fremtid: For vår fremtid.
Slik som å gjøre det kjent at det er gode alternativer til engangsplast, blant annet gjenbrukbare plaster. I tillegg til å skape flere fyllestasjoner for vannflasker, og skape apper som kan vise hvor nærmeste «vannstasjon» befinner seg.
Bedrifter er i en unik posisjon til å spre kunnskap og informasjon til et stort publikum: Gjennom intern og ekstern kommunikasjon, markedsføringskampanjer og konkurranser, eller endringer i retningslinjer
Ikke kun et personlig valg: Det er business
Konklusjonen er at forandring må komme fra toppen: Bedrifter og organisasjoner må lede an og praktisere det de forkynner, få frem problemene som har oppstått, og opplyse hvordan folk flest kan ta i bruk mer miljøvennlige løsninger. Bedrifter og organisasjoner må gjennomgå sine forretningsmodeller og prosesser: Både forholdet til leverandører og produsenter, men også til arbeidsplassen. De må se på hvordan de produserer, konsumerer og håndterer avfall.
Fremover har vi alle en plikt til å gjøre klimaendringer til vår viktigste prioritet. For om vi ikke gjør det, vil resultatene bli katastrofale. Ved å effektuere positiv endring på så mange områder som mulig, gjør virksomheter mer enn «kun det rette». De viser også fremtidsrettet tankegang, og de viser at de bryr seg om miljøet og jordas fremtid. Mer enn noen gang før i historien må forbrukere, ansatte og aksjeeiere lete etter løsninger som vil være bra for miljøet og jordas fremtid.
Mer om bærekraftig hydrering:
Hvorfor er det på tide at bedrifter og organisasjoner ønsker en miljøvennlig fremtid velkommen? Les vår rapport nå.