Flere virksomheter i Norge har hatt lavere bemanning, mens noen har vært helt stengt, under COVID-19-nedstengningen i vår og sommer. Her får du vite hvordan du starter opp vanndispenseren og kildevannskjøleren – men også kaffemaskinen – etter en lang periode uten bruk.
For du trenger faktisk ikke tilkalle en tekniker for å være sikker på at vannet smaker godt, og er rent og fritt for mikrober og mugg. Men ta gjerne kontakt med oss om du opplever problemer under første oppstart av vann- og kaffemaskinene våre.
SLIK GJØR DU DET: Vanndispensere koblet på vannforsyningen og kildevannskjølere
• Tapp minst 5 liter hver av både lunkent, kaldt og kullsyreholdig vann, og minimum 3 liter med varmt vann. Tapp vannet i en ekstern beholder og tøm det ut.
• Hvis en kildevannskjøler har hatt en brukspause, må du fjerne den gamle vannflasken og bytte ut flasken med en ny forseglet flaske med rent kildevann.
• Rengjør alle utvendige overflater på maskinen og flasken, inkludert tappeområdet, tappekraner, tappehåndtak, dryppskuff ved hjelp av et desinfeksjonsmiddel beregnet på gjenstander som skal brukes til mat eller drikke. Waterlogic tilbyr et spesialtilpasset desinfeksjonsmiddel, WL Sanitizer på spray og våtservietter, som gir 24-timers beskyttelse.
• Vask alle glass, gjenbrukbare flasker, karafler og andre drikkebeholdere for hånd med varmt vann og oppvaskmiddel, og skyll grundig.
• Vi anbefaler 2 gangers vask i oppvaskmaskin for å fjerne alt av eventuelle såperester og mikrober.
SLIK GJØR DU DET: Kaffemaskiner
• Først tømmer du kaffegrutoppsamleren med rester av kaffe.
• Kjør minst 1 liter varmt vann gjennom kaffemaskinen.
• Tøm ut de første 3-4 koppene med kaffe før du bruker maskinen som tidligere.