• Få et tilbud

      815 51 960

  • Hvordan oppmuntre dine barn til å drikke mer vann

    Publisert av ,
    Hvordan oppmuntre dine barn til å drikke mer vann

    Det kan være vanskelig for barn å holde væskenivået opp siden de har mindre kropper og mindre vannreserver. Det er også vanskelig for dem å oppdage tidlige tegn på dehydrering og forstår ikke alltid hvor viktig vann er for at kroppene deres skal fungere optimalt. Barn er ofte mye mer aktive enn voksne og med så mange aktiviteter og andre morsomme ting å gjøre er det å drikke vann ikke det første de tenker på. Derfor må de voksne ta ansvar!

    Mild dehydrering kan gjøre at barn blir trøtte, påvirker deres oppmerksomhet som igjen leder til mangel på konsentrasjon og en generell nedsatt kapasitet. I perioder med økt aktivitet eller i varmere vær, spesielt om sommeren, kan dette gå alvorlig ut over mengden væske tilgjengelig i de små kroppene deres.

    Nå som barna begynner på skolen igjen, se hvordan du kan hjelpe dem med å holde fokus gjennom det kommende skoleåret med å holde seg hydrert.

    Hvor mye vann bør barna drikke?

    Hvor mye barnet ditt bør drikke hver dag er avhengig av en flere faktorer, som blant annet:

    • Deres alder
    • Været
    • Aktivitetsnivået den aktuelle dagen

    Ifølge Natural Hydration Council, trenger barn mellom 4-13 år å drikke omtrent 6-8 glass vann hver dag og siden glass kan ha forskjellig størrelse er dette omtrent 1-1,5 liter per dag. Spedbarn trenger mindre mengder vann, omtrent 150 ml 4-6 ganger om dagen.

    Tips for å få barna dine til å drikke mer vann

    Tips for å få barna dine til å drikke mer vann

    Hvis du tenker at "dette høres fantastisk ut, men jeg vil aldri klare å få mitt barn til å drikke så mye vann ", ikke vær bekymret! Vi har satt sammen en rekke lure triks og tips for å hjelpe deg med å gjøre det til en morsom aktivitet samtidig som du hjelper barnet ditt å få i seg nok vann!

    • Lag rutiner. Gi barnet ditt et glass vann hver morgen ved frokostbordet og hver ettermiddag ved middagsbordet og oppmuntre dem til å drikke det. Barn liker å ha rutiner i hverdagen for å føle seg trygge i en travel hverdag. Hvis dere allerede har rutiner for måltider, leggetid og søvn, burde det ikke være noe problem å få inn en rutine for drikke. <
    • Gå foran som et godt eksempel ved å drikke vann når du er med barna dine så de forstår at det er noe alle gjør og ikke er et ork eller en straff.
    • Ha alltid et glass eller flaske med vann lett tilgjengelig for dine barn. Når de blir visuelt minnet på vann og ved å ha det tilgjengelig blir det å drikke en naturlig ting for dem.
    • For de mest motvillige barna, de som virkelig ikke vil drikke vann, kan du lage et premiesystem hvor de får en liten belønning hvis de drikker det de skal. Ett system kan være at hvis de i løpet av en uke drikker den anbefalte mengden vann, så kan de kanskje få noe godteri eller få lov til å være oppe en time lengre.
    • Variasjon. Melk kan være et smakfullt alternativ til vann og er også en god kilde til kalsium. Fersk juice smaker godt og er fulle av vitaminer og kan også gjerne brukes, men med moderasjon siden de også inneholder mye sukker og syre som tennene ikke er særlig glade i.
    • Få dem til å spise vann. De fleste grønnsaker og frukt er fulle av vann. Vannmelon, agurk, jordbær, epler for å nevne noen. Ved å sørge for at de får sine 5 om dagen har du allerede sørget for at de får i seg en god del vann.
    • Kjøp en stilig gjenbrukbar drikkeflaske med deres favorittlogo eller superhelt slik at de er stolte av å ha den med seg. Det å gi dem deres egen drikkeflaske er også en god måte å få dem til å til å bli selvstendige og tenke selv slik at de ikke trenger noen til å fortelle dem når de skal drikke.
    • Spesielle sugerør formet som lepper eller bart til vannet kan også gjøre det morsommere å drikke til måltidene – spesielt hvis de voksne er med på leken ved middagsbordet.

    Forhåpentligvis vil disse tipsene hjelpe deg å etablere bedre drikkerutiner for barna dine. Det beste med det å oppmuntre dine barn til å drikke mer, er at det sannsynligvis vil føre til at du også gjør det!