Har du mottatt e-post fra Culligan? Den var fra oss.
Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Hvorfor får jeg hodepine når jeg har drukket for lite vann?

    Publisert av ,
    Hvorfor får jeg hodepine når jeg har drukket for lite vann?

    Dehydrering påvirker hele kroppen negativt. Du kan bli slapp, ukonsentrert og kvalm, men du kan også få skikkelig vondt i hodet. Så mange som 1 av 10 har opplevd hodepine ved dehydrering.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Hvorfor får jeg hodepine når jeg har drukket for lite vann?

    Det er nemlig ingen myte at væsketap kan trigge hodepine. For dehydrering gir ikke kun hvem som helst en hodepine. Mennesker som plages med kroniske, tilbakevendende hodepiner, som migrene, kan få anfall utløst - nettopp av for lite væske.

    En mindre studie utført i 2004 i USA, viste at hele 1 av 10 har fått hodepine av for lite væske. I en lignende, amerikansk studie fra 2008, oppga 35 av 95 personer at dehydrering hadde trigget et migreneanfall hos dem.

    Hjernen kan ikke føle smerte

    Lege Howard E. LeWine, Chief Medical Editor, for Harvard Health Publishing, skriver i en helt ny artikkel fra mai 2022, at ingen egentlig har kommet til bunns i hvorfor dehydrering kan gi hodepine. Hjernen har nemlig ingen smertereseptorer. Han skriver at en dehydreringshodepine muligens utløses av smertereseptorer i bindevevet som ligger rundt hjernen, kalt meningene.

    Når en person er dehydrert, kan væske sive ut av hjernen, og trekke i smertereseptorene i meningene, noe som kan forårsake smerte. En annen mulig forklaring er at du ofte vil føle smerte mye sterkere om du er dehydrert.

    Så raskt blir du kvitt hodepinen

    Det er enda godt å vite at en hodepine forårsaket av lettere vannmangel, bør gå raskt bort: Om du får i deg 0,5 til 1 liter i løpet av 1 time eller 2, påpeker Howard E. LeWine.

    Derimot krever mer alvorlig dehydrering mer væske. Da er det også viktig at du holder deg mest mulig i ro over flere timer. I de verste tilfellene vil intravenøs væskebehandling bli nødvendig – spesielt om dehydreringen har gjort deg så dårlig at du kaster opp. Migreneanfall, eller andre typer hodepine kan forlenges hvis du ikke er tilstrekkelig hydrert, minner Harvard-legen om:

    Hvorfor får jeg hodepine når jeg har drukket for lite vann?

    Hvorfor får jeg hodepine når jeg har drukket for lite vann?

    «Selv om du føler deg kvalm under et migreneanfall, bør du prøve å nippe til litt væske med noen få minutters mellomrom, når symptomene dine begynner», råder han i artikkelen.

    Drikk heller rent vann, tisane og kullsyrevann

    Med klimaendringene som nå øker i intensitet, vil vi oppleve hetebølger mye oftere på sommeren. De vil da også være kraftigere og mer langvarige. Når det er spesielt varmt ute, er det alltid veldig viktig å få i seg nok væske. Ikke kun fra mat og flere typer drikke. Men i tillegg fra større mengder, helt rent vann.

    Når du svetter, mister du salter fra kroppen. Da kan det være en god idé å også få i deg kullsyrevann. Saltene i kullsyrevannet, vil hjelpe med å gjenopprette elektrolyttbalansen i kroppen. Kullsyrevann er et mye bedre alternativ til brus og søte, eller alkoholholdige, drikker.

    Likevel kan det være lurt å unngå smaksatt kullsyrevann på flaske, som vil inneholde blant annet sitronsyre, som ikke er bra for tannemaljen. Smaksett heller vannet selv, noe du kan gjøre på flere måter; slik som ved å lage tisane.

    Bør jeg drikke te og kaffe når det er varmt? Det er viktig å drikke nok vann når det er varmt, for å opprettholde væskebalansen. Men det betyr ikke at du blir voldsomt dehydrert av å drikke mye kaffe (og te). Det er faktisk en myte at man blir spesielt dehydrert av å drikke te og kaffe. Årsaken til at myten oppstod, var en litt slurvete studie gjort i USA i 1928.


    Likte du denne artikkelen?

    I Waterlogic-bloggen vår kan du lære mer om både kaffe og vann.