Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Kaffe øker lagfølelsen på jobb

    Publisert av ,
    Kaffe øker lagfølelsen på jobb

    Du blir ikke bare mer opplagt av å drikke kaffe på jobben. Faktisk viser en studie fra 2018 at kaffe du nyter med kollegene dine øker lagfølelsen og samholdet.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Kaffe øker lagfølelsen på jobb

    God kaffe på jobb betyr mye for mange: Kaffepausen med kolleger gir en sosial pause som øker konsentrasjonen og gir samhold. Men forskere har også funnet ut at å drikke koffeinholdig kaffe har flere, HELT andre fordeler: Spesielt når du drikker kaffen sammen med et team.

    Diskuterte politisk tema: Med og uten kaffe

    Studien fra 2018, publisert av Vasu Unnava og kolleger, i Journal of Psychopharmacology, så på effekten av koffeinforbruk i en gruppe. I to ulike eksperimenter samlet studentdeltakerne seg i små grupper.

    Alle fikk en artikkel å lese, om fordeler og ulemper med Occupy-bevegelsen. (Occupy-bevegelsen er en global protestbevegelse som er opptatt av problemene som skapes av økonomisk og sosial ulikhet, grådighet i næringslivet med mer).

    Deretter diskuterte hver gruppe artikkelen sammen i 15 minutter.

    I halvparten av gruppene drakk deltakerne kaffe som inneholdt rundt 270 mg koffein, før de diskuterte. I den andre halvdelen av gruppene konsumerte deltakerne ingen koffeinholdig drikke.

    Mer positive til de andre deltagerne

    Unava og kollegene fant ut at koffein økte den positive effekten av våre «sosiale evalueringer». I praksis betyr det at deltakerne som drakk kaffe (sammenlignet med ikke-koffeindrikkende deltakere) vurderte ikke bare sin egen innsats i diskusjonen mer positivt, men også innsatsen til hele gruppen.

    Koffeindrikkerne hadde også en mer positiv holdning til sine gruppemedlemmer. De var dessuten mer villige til å jobbe i samme gruppe igjen.

    Kaffe øker lagfølelsen på jobb

    Kaffe øker lagfølelsen på jobb

    I tillegg var det effekter utover deltagernes personlige oppfattelse av egen innsats: Grupper som hadde drukket kaffe med 270 gram koffein, tok opp flere argumenter som var relevante for diskusjonen, enn gruppene som ikke hadde fått koffein.

    Har mye med koffeinet å gjøre: Eller?

    Forskerne som gjennomførte 2018-studien hevder at de positive evalueringene av egen og gruppens innsats kommer av årvåkenhet skapt av koffein. Men i blogg-artikkelen, «Coffee with Colleagues: Caffeine is a Social Enhancer», for Oxford University, hevder psykolog Dr. Nadira Faber, at årsaken også må være noe annet.

    - En annen mekanisme virker mer troverdig for meg som den ultimate årsaken. Vi vet fra tidligere forskning at koffein også forbedrer humøret, gir mer uanstrengte prestasjoner og gjør mennesker mer vennlige og omgjengelige.

    Men min mistanke er at også at deltakerne som drakk koffeinholdig kaffe bare hadde det bedre med seg selv og hele gruppen. Dette på grunn av de humør- og sosialt, fremmende effekter koffein har, skriver hun.

    Hun minner om noe viktig: Samspillet med andre mennesker betyr mye for effektene av en drikk som kaffe.


    KAFFEMØTER: Visste du at kaffe er viktig for business?

    • Flere yrkesaktive i Storbritannia (61 prosent) og Kina (58 prosent) er enige om at de mest vellykkede møtene skjer over en kopp kaffe eller te. Dette synes kun 44 prosent av de fra USA.
    • 68 prosent av yrkesaktive i Storbritannia og mer enn halvparten av kinesiske respondenter (59 prosent), sier at kaffe og te er viktig for et vellykket personlig møte.
    • Mer enn halvparten av kinesiske respondenter (53 prosent) sier at den beste måten å bli kjent med en kollega eller samarbeidspartner på, er over kaffe og te.
    • 71 prosent av bybeboere i USA, sier at kaffe er viktig for vellykkede møter.
    • Yrkesaktive kinesere og millenniums-generasjonen i USA, verdsetter kvaliteten på kaffe og te høyt. 54 prosent av kineserne og 51 prosent av den amerikanske millenniums-generasjonen, sier at om kaffe og te skal serveres i et møte, må den ha høy kvalitet.

    Kaffe øker lagfølelsen på jobb