• 81551960

      Få et tilbud

      Thank you for requesting a quote
      81551960

  • Kaffemaskin på jobb gir sosial gevinst

    Publisert av ,
    Kaffemaskin på jobb gir sosial gevinst

    Arbeidsplassen blir mer sosial med en kaffemaskin på jobb. Da blir de ansatte mer produktive. Dessuten forhindrer kaffemaskinen svinn av litervis med sur traktekaffe.

    - Det er viktig å sette kaffemaskinen der ansatte samles. Har man ikke en slik sone fra før, så kan man skape det rundt en kaffemaskin. Likevel holder det ikke med kun en kaffemaskin: Man må skape en loungefølelse, med sofaer og lenestoler og bord - sette opp sukker, søtningsmidler, rørepinner og forskjellige typer te. Det er om å gjøre å skape den rette stemningen og følelsen for å gi en hyggelig kaffepause, sier Stine Skuterud Rydland, som arbeider som barista for Waterlogic.

    Liker rund kaffesmak

    Stine Skuterud Rydland hjelper Waterlogics kaffemaskin-kunder med å finne frem til den kaffetypen som passer best for dem. Da tar hun dem med på såkalte cupping-seanser. Dette minner om vinsmaking – bare med kaffe i stedet. På cupping-møter brygger jeg fem kopper med forskjellige typer kaffe. De har lik malingsgrad og styrken er lik, men de har ulik aroma (brenningsgrad). Veldig mange i Norge har en preferanse for en rund type kaffesmak, men som har et hint av friskhet eller nøttesmak – spesielt hasselnøtt. Om vinteren foretrekker mange mørkere smakstoner i kaffen, men om sommeren skal den være nettere og lettere. Sortimentet vi tilbyr til kaffemaskinene tilpasses også årstid, forklarer den erfarne baristaen.

    At en kopp kaffe faktisk gir deg mer piff en energidrikk, og at kan bidra til bedre hjertehelse og et lengre liv, er temaer du kan lese om tidligere blogg-innlegg.

    Et naturlig samlingspunkt

    Stine Skuterud Rydland sier trenden i norsk arbeidsliv går mot å skape gode sosiale samlingspunkter, der kaffemaskinens posisjon får større betydning. Svanemerket kaffetjeneste, som Waterlogic til nå er eneste tilbyder av i Norge, vil i tillegg gjøre ansatte stolte over arbeidsplassens miljøstandpunkt.

    - Kundene er ikke redde for å skape kaffebaropplevelsen på jobb. Tvert imot: En kaffemaskin skaper trivsel for ansatte, der de kan ta en pause og spørre en kollega om å ta en kopp kaffe sammen. På fredager er det mange som har kaker eller noe annet godt på jobb, og da fungerer kaffemaskin-sonen som et sosialt lim, sier hun.

    Svanemerket

    Unngår svinn og bitter kaffe

    Stine Skuterud Rydland forklarer at kaffe begynner å smake bittert og beskere både i kopp og i kanne, etter rundt 30 minutter.

    - Dette er fordelen med nylagd kaffe fra en kaffemaskin. Dessuten har Waterlogics kaffemaskiner også muligheten til å fylle en kanne med kaffe. Da kan man bruke denne funksjonen til møter, mens man ellers lager kun en kopp av gangen. Det går nok tapt litervis med kaffe hver dag på norske arbeidsplasser, fordi kaffen på kanne eller trakter surner og er vond. Man sparer også mye tid, ved at ansatte ikke løper ut etter kaffe i pauser og lunsjer – men tar kaffepausen på arbeidsplassen, sier hun.

    Trivsel ved kaffemaskinen

    Renovasjonsselskapet Årim, som har valgt Waterlogics Svanemerkede kaffetjeneste, har uttalt at de ser på dette som et konkurransefortrinn: I tillegg til miljøgevinsten.

    Øyvind Carlsen

    Øyvind Carlsen, forretningsutvikler i Waterlogic, forteller det er deres oppgave å hjelpe kunden med tilrettelegging for den gode kaffeopplevelsen på jobb. Han tror det nå er mer fokus på å skape en hyggelig, sosial arena på arbeidsplassen der kaffepausen står sentralt.

    - Siden vi tilbringer så mye tid på jobb, er det viktig at vi har det hyggelig og trives. Da presterer vi også bedre. I den sammenhengen er kaffe og kaffepausen en del av den store helheten - som er med på å skape en god arbeidsplass, sier Carlsen.

    Slik drakk nordmenn kaffe i 2017

    • Nærmere 7 av 10 nordmenn drikker kaffe hver dag.
    • Totalt 69 prosent av befolkningen eller 2, 8 millioner nordmenn i befolkningen over 18 år drikker kaffe daglig.
    • Det drikkes omtrent like mange kopper hjemme som på jobb. Menn drikker totalt sett mer kaffe enn kvinner og spesielt på jobb.
    • Forbruket er høyest i aldersgruppen 45-59 år og i Nord-Norge. I helgen drikkes i snitt en halv kopp mindre kaffe enn på hverdagene.

    Kilde: Ipsos MMI for Norsk Kaffeinformasjon.

    Kaffebaropplevelsen på jobb får du her