Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • KAFFEPSYKOLOGI: Hvorfor har du egentlig en favorittkopp?

    Publisert av ,
    KAFFEPSYKOLOGI: Hvorfor har du egentlig en favorittkopp?

    I 1991 fant tre amerikanske psykologer ut hvorfor du er så glad i favoritt-kaffekoppen din. Les videre og bli med på et dypdykk i menneskelig psykologi.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    I studien fra 1991 fant psykologene Kahneman, Knetsch og Thaler ut at personene som var med i studien alltid ønsket å selge kaffekopper de eide - til en mye høyere pris enn det kjøperen følte koppene var verdt.

    For slik fungerer vår psykologi. Alle gjenstander vi selv eier verdsettes høyere- målt i penger og målt i følelser. Ofte overvurderer vi også den økonomiske verdien av en gjenstand vi har eid i flere år: Slik som en kaffekopp vi har en spesiell forkjærlighet for.

    Hva skjer egentlig når vi knyttes til en favorittkopp?

    La oss grave litt dypere – inn i fagfeltet psykologi: Vi begynner å oppleve det som kalles for «aversion to losses»: Redselen for å miste noe vi eier. Mennesker er i tillegg sterkt drevet av «status quo bias»: Vi foretrekker at ting forblir som de er, slik at «den eksisterende tilstanden» opprettholdes. Forandring fryder rett og slett ikke alltid.

    Dessuten opplever vi «the endowment effect». På godt norsk kan det vel kalles «eierskapseffekten». Eierskapseffekten fant Kahneman og hans kolleger ut enda mer om da de ga halvparten av deltagerne i samme studie en kaffekopp i gave: Den andre halvparten fikk en sjokoladeplate.

    Hva skjedde da de ble bedt om å bytte gaver? Jo, uansett hva deltagerne egentlig foretrakk, så ville kun 10 prosent bytte kaffekoppen mot en sjokoladeplate – og omvendt. De følte eierskap til sin gave.

    Samme favorittkopp i 38 år? Ja, det er mulig. Kunstner Marius Martinussen forteller sin kaffekopp-historie i vår blogg her.

    Dette kan kanskje virke som et paradoks, for vi er veldig glade i å stadig skaffe nye ting. Likevel sliter vi ofte med å kvitte oss med ting som har affeksjonsverdi.

    Kunstner Marius Martinussen

    Kunstner Marius Martinussen

    Mange gode følelser for favorittkoppen

    En uformell undersøkelse gjort av suppeprodusenten Heinz, har slått fast at hele 60 prosent av oss er knyttet til favorittkoppen. 40 prosent mente favorittkoppen var uerstattelig, og så mye som 1/3 sa at de ville bli veldig opprørte om favorittkoppen knuste.

    Men kan det være enda flere grunner til at vi har en favorittkopp? Linda Wasmer Andrews har en mastergrad innen helsepsykologi, og er fast spaltist for anerkjente Psychology Today (første magasin kom ut i 1967). Hun har skrevet om 6 grunner til hvorfor vi har sterke følelser for favoritt-kaffekoppen:

    1. Kaffekoppen har gitt oss mange gode minner.
    2. Eierskaps-effekten (Endowment effect).
    3. Kaffekoppen «viser hvem vi er»: Identitetsfølelse til slagord og farger.
    4. En varm kopp kaffe mellom hendene skaper trygghetsfølelse.
    5. Rutine 1: Hver morgen med samme kaffekopp er et hyggelig ritual.
    6. Rutine 2: Kaffe som avslappende vane.

    Hvorfor smaker kaffen bedre fra en hvit kopp? Les om fargepsykologi og smak i Waterlogic-bloggen.