Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    KAFFETRENDER: OSLO

    Publisert av ,
    KAFFETRENDER: OSLO

    Oslofolket vil ha filterkaffe når de går på kaffebar. Men de er også glad i filterkaffe på jobben.

    - Variasjonen i hva folk liker er stor. Men det er gjennomgående den norske kaffetradisjonen som preger smaken til de fleste av våre kunder. Faktisk går det mest av den svarte kaffen, som vi lager i filterbryggeren vår, sier Ludvik Hopstock, kaféansvarlig barista for kaffe- og cocktailbaren Fuglen i Oslo. Han blir også snart ansvarlig kaffebrenner for Fuglens nye kaffebrenneri i Gamlebyen.

    Verdenskjent Oslo-kaffebar

    Fuglen har eksistert siden 1963, og startet opp som en te- og kaffeforretning. Navnet har sin opprinnelse fra en gammel papegøye som het Jaco.

    - De to kvinnene som startet opp forretningen hadde alltid Jaco tilstede i lokalene, og tok den med frem og tilbake på jobb. Papegøyen understreket det eksotiske konseptet rundt kaffe og te, som det den gang var, forteller Hopstock.

    Fuglen er en kombinert kaffe- og cocktailbar, samt vintageforretning. Alt interiør er hovedsakelig holdt i norsk 50- og 60-tallsdesign. Store internasjonale trendmagasiner som Monocle har kåret Fuglen til en av verdens beste kaffe- og cocktailbarer. New York Times’ matskribent Oliver Strand skrev for noen år tilbake at Fuglen var med på å gjøre Oslo til en av verdens beste kaffebyer.

    Filterkaffe er ikke kjedelig

    Ludvik Hopstock sier Fuglen er leverandør-uavhengige, og tar inn kaffe fra 13 brennerier i Norge. Baren har til enhver tid 6 forskjellige typer kaffe tilgjengelig i sitt sortiment. Snart skal de også begynne å brenne sin egen kaffe.

    Fuglen - Oslo

    - Vi bruker alltid forskjellige typer kaffebønner til vår svarte kaffe. Enkelt sagt tar vi inn det vi synes smaker godt. Først og fremt synes jeg det er viktig å understreke at ingen typer kaffedrikker bør uglesees. Det er ikke noe feil ved å ta seg en «vanlig» svart kaffe heller. Kaffebønnene som tas inn i Norge er av høy kvalitet, og da kommer også de naturlige aromaene frem i den ferskbryggede kaffen. Nordmenn liker rund kaffesmak, men som ofte er laget av mer lysbrente kaffetyper enn den bittersøte man drikker i Europa, sier han.

    Han sier Fuglens svarte kaffe lages på filterbrygger, men mange kunder vil gjerne ha den håndbrygget avbaristaen.

    - Ofte ønsker kundene å smake på en av kaffetypene vi selger, og da pleier vi å håndbrygge en kopp på 350 ml til dem. Slik kan de prøve den ut i flytende form før de kjøper kaffen, sier baristaen.

    Melkebasert alltid populært

    Som i resten av Norge, er espressobaserte drikker med melk en slager hos mange av Fuglens kunder.

    - Varianter av kaffe latte og cappuccino er alltid populære. Det har disse kaffe-drikkene vært i flere tiår, sier Hopstock.

    Men de som trodde at kaffe-preferansene til Oslofolket kan deles inn etter kjønn, alder og samfunnslag – må trolig revurdere sine antagelser.

    - Smaken hos folk er så enormt variert. De som liker melkebaserte kaffedrikker og de som liker svart filterkaffe kan være både gamle og unge. Våre kunder kommer fra de nærliggende lærestedene og arbeidsplassene. I tillegg kommer det inn mange turister her, sier han.

    Ludvik Hopstock sier det kanskje er et mer voksent klientell som foretrekker rene espresso-shots.

    - Men her er det også umulig å generalisere. Vi får inn 17-18-åringer som foretrekker espresso, sier baristaen.

    Filterkaffe-favoritt på jobb

    Salgssjef for nysalg i Oslo, Steinar Westlie Berget, sier majoriteten av Oslo-kundene foretrekker svart, filterbrygget kaffe.

    - Kaffetrakter er det vanligste hjemme, og derfor foretrekker nok folk flest svart kaffe. På arbeidsplassen ser vi at man gjerne ønsker å tilby noe til alle. Derfor velger ofte kunder maskiner med kaffe, melke- og sjokoladepulver. I Oslo kontra de andre byene, ser man nok i tillegg en tendens til at flere også drikker kaffevarianter med melk, og noe sjokolade. Unge kvinner står nok for noe av økningen her, forteller Steinar Westlie Berget.

    Crema er noe Oslofolket ser ut til å like godt, ifølge Westlie Berget.

    - Dette får man av ved at maskinen brygger kaffen under trygg i en espressomaskin, fra hele bønner. Min opplevelse er at det som oftest er noe yngre mennesker som har crema-preferansen. Likevel selger vi fortsatt mest av filterkaffe-maskiner, hvor kunden får en vanlig sort kopp kaffe, sier han.

    Baristaens kaffetips

    • Ludvik Hopstock anbefaler kaffe-elskere å prøve ut kaffe fra Costa Rica og Kenya. - Kaffe fra Costa Rica har fin balanse i syren og mye smak. Kenyansk kaffe er også nydelig, med mye fruktighet og floralt preg. Skal jeg opp tidlig tar jeg den som espresso, men jeg foretrekker ofte kaffen min svart brygget gjennom filter. Jeg føler smakene kommer renere og bedre frem slik. Skal jeg virkelig gi et godt råd for kaffekjøp, så er det å kjøpe kaffe i hele bønner og kverne dem selv hver gang du skal drikke kaffen, sier han.

    Kjapt om Oslo

    • Norges hovedstad og største by, og dessuten en av de eldste byene i landet. 673 468 innbyggere i 2017. Befolkningen preges av flere yrkesaktive mellom 20 og 66 år, flere kvinner enn menn, en lavere andel barn og rundt 52 prosent enslige husholdninger. Oslo ble i norrønt skrevet Áslo, etter 1350 oftest Óslo. Etterleddet -lo tolkes vanligvis som engslette ved vann. Forleddet har vært tolket som os, elvemunning, ås, høydedrag eller ås.
    Vil du ha kaffe som Oslofolket på jobben?