Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Kaffetrender: Uredde i Trondheim

    Publisert av ,
    Kaffetrender: Uredde i Trondheim

    Fotograf: Jarle Hagen

    Trønderne er ikke redde for å prøve nye kaffetyper. På jobb har de sansen for espresso.

    - I kaffebaren vår selger vi mest svart, håndbrygget kaffe. Men selvsagt en del cappuccino i tillegg. Av tørr kaffe vil mange kunder ha bærtørket kaffe fra Etiopia. Kaffebønner fra Kenya selger vi også mye av. Det varierer ganske mye, siden vi kjøper det som er i sesong, og den kaffen vi liker, sier Tony Jacobsen, grunnlegger av Jacobsen og Svart kaffebrenneri og kaffebar i Trondheim.

    Jacobsen og Svart startet opp i 2012. Det lå da bak en frisørsalong i en av byens mere belastede gater. I 2015 åpnet kaffebrenneri og kaffebar på hjørnet i det nye Adresseavis-bygget.

    Viktig med kaffe

    Kaffebar-gründeren sier kaffe er viktig for trønderne.

    - Folk i Trondheim er ikke redde for å prøve nye kaffedrikker. Det er stor kultur allerede for å drikke svart kaffe. På kaffebar er det kanskje litt større variasjon da folk kanskje har mer lyst på melkebaserte espressodrikker, men det ser ikke ut til å hindre folk fra å kjøpe med seg kaffe hjem for å kose seg med. Hos oss går det mest i svart kaffe og håndbrygg, sier han.

    Fortsatt er veldig mange trøndere glad i kaffe med sprit.

    - Trondheim er en stor universitetsby, og har en stor kultur for å drikke kaffe med sprit i. Selv om det ikke smaker godt, så er det en del av kulturen, sier han.

    - Er det egentlig forskjell på kaffevanene til folk i distriktet, mot de som bor i mer sentrale strøk?

    - Det er jo klart at på mindre steder kan det oppstå tanker om at kaffe må være på en bestemt måte. Men i byene, uansett hvor de ligger, så føler jeg at kaffedrikkere er ganske fleksible og åpne for å prøve noe nytt. For noen er kanskje vanene vonde å vende, men jeg opplever folk som fleksible: Folk er folk, uansett om de bor i Oslo, Trondheim, Longyearbyen eller New York. Vi er jo alle grunnleggende mennesker som på utsiden blir preget av kultur, men på innsiden har vi alle de samme grunnleggende behovene, sier han engasjert.

    Tony Jacobsen

    Vil ha kvalitet

    Tony Jacobsen forteller trønderne, lik andre kaffedrikkere i Norge, har blitt mer bevisste på kvalitet.

    - Kaffemarkedet har endret seg mye i de siste 5 til 10 årene. Folk blir mere bevisste på kvalitet. Likevel er det fremdeles en lang vei å gå. Mange har ikke ennå fått øynene helt opp for hva som kjennetegner god kaffe, og det store spekteret av smaker som eksisterer, sier Jacobsen.

    - Hvordan er det med økologisk kaffe og Fairtrade-kaffe?

    - Jeg har en opplevelse at av økologisk kaffe blir mer og mer populært. Fairtrade-kaffe har derimot fått en del negativ oppmerksomhet. Det har i noen tilfeller vist seg at flere Fairtrade-produsenter fremdeles har mye å gå på med hensyn til hva kaffebonden sitter igjen med. Vi i Jacobsen og Svart betaler en mye høyere pris per kilo kaffe, som går direkte til kaffebonden. Det har en positiv effekt, og vi for tilbake en høyere kvalitet. Jeg mener at kaffebransjen kunne vært flinkere til å snakke frem hva det faktisk vil si for bøndene å få bedre betingelser og lønn, sier han.

    Tony Jacobsen sier deres konsept først og fremst er basert på tanken om at livet er for kort til å drikke dårlig kaffe. Jacobsen og Svart brenner kaffe som også selges til hoteller, restauranter og kafeer.

    Espresso på jobben

    Salgsleder for Waterlogic i Trondheim, Øyvind Rygh, sier mange kunder i Trøndelag ønsker seg espressobaserte kaffemaskiner på arbeidsplassen.

    - De aller fleste vil ha hele bønner, og det gjelder både for filterkaffemaskiner og espressomaskiner. Dette er også helt uavhengig av størrelsen på bedriften, sier Rygh.

    Han forteller det har blitt mer bevissthet rundt kaffetyper og kvalitet de siste årene.

    - Kvalitet blir bare viktigere og viktigere. Kunder er svært opptatt av smaken på kaffen. Her er nok trenden at flere velger en mer mørkbrent og kraftig kaffebønnetype til sine maskiner, sier Øyvind Rygh.

    Baristaens kaffetips

    • Tony Jacobsen sier han har en forkjærlighet for håndbrygget kaffe. - Med håndbrygget kaffe kjenner man lett både fruktighet, sødme, syrlighet: Deilige smaker for ganen. Jeg er glad i kaffenasjonene Etiopia og Kenya. Av Sør-amerikansk kaffe så synes jeg El Salvador og Honduras peker seg ut i år. Kaffeelskere bør også prøve kaffe fra Burundi og Rwanda. Kokekaffe er noe alle må forsøke – mest fordi det er så enkelt og godt. Da bruker man 68 gram grovkvernet kaffe til 1 liter friskt, nykokt vann. La det stå og godgjøre seg i 6 til 9 minutter i kanna. Ta en skje og rør ned kaffen. Gjør en liten dunk nedover med kanna, slik at kaffekornene synker, sier han.

    Kjapt om Trondheim

    • Trondheim kommune har 193 501 innbyggere. Byen har vokst frem som det dominerende industri- og handelssentrum for Trøndelag. Trondheim by har en dominerende stilling i Trøndelags næringsliv. Nesten halvparten av landsdelens befolkning er bosatt i Trondheim by. Er en betydelig jordbrukskommune, faktisk nest størst i Sør-Trøndelag (etter Melhus). Navnet kommer av norrønt Þróndheimr, der første ledd er folkenavnet þrœndr, ‘trønder‘, som trolig betyr ’de sterke, fruktbare’; andre ledd heimr‘oppholdssted’. snl.no/Trondheim
    Vil du ha kaffe som trønderne på jobben?