Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Legens 7 gode grunner til å drikke mer vann

    Publisert av ,
    Legens 7 gode grunner til å drikke mer vann

    Vann er den mest naturlige tørstedrikken. Den er også helt livsnødvendig. Her er akuttmedisiner Raijnish Jaiswals 7 gode grunner til å drikke mer vann.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Det amerikanske livsstils- og helsemagasinet Insider har intervjuet lege Rajnish Jaiswal, som arbeider med akuttmedisin, om hvorfor nok vann er riktig og viktig for menneskekroppen:

    1. Kan få deg ned i vekt: Sliter du med for høy kroppsvekt, kan mer vann før hvert måltid (og gjennom hele dagen) gjøre deg mettere. Da får du som resultat i deg færre kalorier.
    2. Virker støtdempende for ledd: Væsken som smører leddene i kroppen, den såkalte synovialvæsken som utskilles av synovialhinnen, består av mye vann. Du trenger derfor å drikke nok vann for at kroppen skal kunne produsere nok av denne væsken.
    3. Bra for å holde huden myk: Tørr hud blir sår og stram. Men visste du at den kan bli tørr om du drikker for lite vann?
    4. Regulerer kroppstemperaturen: Om du ikke har et balansert væskenivå i kroppen, vil du ikke kunne regulere kroppstemperaturen godt nok.
    5. Øker ytelsen i idrett: Du presterer faktisk bedre om du holder deg hydrert under fysisk anstrengende aktiviteter. En idrettsutøver kan miste 6 til 10% av egen kroppsvekt på grunn av væsketap fra svette.
    6. Forebygger forstoppelse: Nok vann må til for at du skal ha en velfungerende fordøyelse. Drikker du ikke tilstrekkelig, vil ting raskt stoppe opp. Bokstavelig talt.
    7. Hjelper hjernen: Får du i deg for lite vann vil du raskt bli ukonsentrert og i tillegg få dårligere hukommelse og fokus.

    Legens 7 gode grunner til å drikke mer vann

    Men hvor mye vann skal jeg drikke? Det er ingen eksakte tommelfingerregler for hvor mye vann du skal drikke daglig. Hvor mye vann du faktisk trenger, avhenger av kroppsvekt, aktivitetsnivå og hvor varmt det er. Finn ut mer hos Norsk Helseinformatikk (NHI) i en artikkel om vann og væskebehov.