Trenger min bedrift å tenke så mye på bærekraft? Helene Klovholt og Øyvind Carlsen hos Waterlogic Norge forteller hvorfor bærekraftige forretningsvalg er omdømmebyggende og lønnsomme for et firma.
Av Rita Tvede Bartolomei
- Jeg mener vi alle har et ansvar, både på jobb og privat, for å bidra til et bedre miljø og mer etisk handel og produksjon. Å tenke bærekraftig og ta bærekraftige valg er jeg overbevist om er lønnsomt for både bedrifter og privatpersoner. Bærekraft er jo ikke bare miljø, det er også det etiske. Her er det viktig at det vi leverer er både etisk og miljøvennlig. I Waterlogic har vi gjort en god jobb med å stadig øke vår andel av sertifiserte produkter som bestilles med våre kaffemaskiner. Ikke kun kaffen skal være bærekraftig, for dette gjelder også for kakaoen og teen. Dessuten er vi fortsatt den eneste leverandøren i Norge av Svanemerket kaffetjeneste, sier Helene Klovholt, kontraktspesialist og kvalitetsansvarlig hos Waterlogic Norge.
Langsiktig tillit hos kunder – fremfor kortsiktig profitt
Klovholt mener det er viktig å tenke langsiktig, for å bygge opp et solid omdømme ovenfor kunder og samarbeidspartnere: Men også for å bidra til et bedre miljø og klima.
- I det lange løp er det som er bra for kloden vår, også bra for bedrifter. Alle kan gjøre litt, med små skritt i riktig retning. Stadig flere blir mer miljøbevisste og stiller krav til oss som leverandør, sier hun.
Helene Klovholt er sikker på at tillit vekkes hos Waterlogics kunder, når bærekraftige valg er del av forretningsstrategien.
Nordmenn henger fortsatt litt igjen på interessen for bærekraft ifølge en undersøkelse fra 2018: I alle fall sammenlignet med våre skandinaviske naboer. Likevel sier 62 prosent av norske forbrukere at bærekraft påvirker deres kjøpsprosesser. I Sverige er tilsvarende andel 73 prosent.
Forbrukere i Norge har de siste årene likevel blitt mer opptatt av både etiske og miljøvennlige varer. Dette gjelder også for kaffe, uttalte salgssjef hos kaffeprodusent Arvid Nordqvist, i et intervju til vår blogg i 2017.
- Jeg tror vi vinner tillit ved å vise at vi tenker bærekraftig. I alle de enkelte virksomhetene som vi har som kunder, så er det tross alt ansatte. Blant disse menneskene er det helt klart mange som er miljø- og samfunnsengasjerte. De vil igjen ha en påvirkning på hvilke leverandører deres bedrift skal velge, sier Helene Klovholt.
Små endringer over tid: Myndigheter, virksomheter og privatpersoner må jobbe sammen
Carlsen forteller at et firma så klart må ha en lønnsom drift, og bærekraftige valg må derfor også være lønnsomme.
- Her er det ingen fasit, men jeg tror at det å ta små grep og hele tiden forbedre forretningsvirksomheten mot mer bærekraftige valg, er nøkkelen til bærekraftig lønnsomhet. Vi vet hvor vi er i dag, og vi vet hva vi ønsker å oppnå på sikt på bærekraft, sier Øyvind Carlsen.
Skal finne alternativer til plastbegre: Ønsker bidra til mindre bruk av engangsflasker
Øyvind Carlsen sier det kan fremstå som et paradoks at Waterlogic fortsatt leverer ut plastbegre med sine kildevannskjølere.
- Trolig vil våre plastbegre bli byttet ut med mer bærekraftige alternativer i nær fremtid, med eksempelvis begre av resirkulert bambus og papp. Dette er også en konsekvens av at flere forbrukere og virksomheter etterspør alternativer, sier Carlsen.
Waterlogic Norge selger og leaser ut vanndispensere som både har løse flasker (kildevannskjølere med 18, 9 liters utskiftbare flasker) og point-of-use-dispensere som kobles rett på vannforsyningen i bygget.