Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    MYTE: Hyppige pauser på jobb får deg til å jobbe dårligere

    Publisert av ,
    MYTE: Hyppige pauser på jobb får deg til å jobbe dårligere

    Tar du deg ofte en pause med kolleger ved vanndispenseren eller kaffemaskinen? Har du dårlig samvittighet for det? Da bør du lese denne artikkelen. For om du ikke befinner deg 100 prosent av arbeidsdagen ved vann- eller kaffemaskinen, er det faktisk slik at de korte pausene - og de litt lengre pausene – er bra for deg. Det gjør deg også mer produktiv og konsentrert: Enten du er leder eller vanlig ansatt.

    Bra for hukommelsen – bra for produktiviteten

    Antallet pauser du trenger å ta, avhenger av flere faktorer: Hvor mange arbeidsoppgaver du har og hvor kompliserte de er å utføre, hvor stresset og trøtt du er, den generelle dagsformen din – men også hvor motivert du er. En jobbpause for å ta en kopp varm kaffe, eller en forfriskende kopp med vann, vil ikke kunne eliminere alt som gjør deg ukonsentrert – men pausene vil likevel være bra for deg. En sosial pause er bra for din psykiske og fysiske helse.

    Arbeider du hardt og kontinuerlig uten å ta pauser vil det føre til enda dårligere konsentrasjon og problemer med hukommelsen: Kropp og sinn trenger pauser, fordi du er laget for bevegelse, og trenger å røre på deg i løpet av en arbeidsdag. Trenger du mer tips for hvordan du kan få mer fysisk aktivitet på jobb, så finner du mange her.

    Pauser i løpet av arbeidsdagen gir deg mer motivasjon, gjør deg til en bedre beslutningstager og gjør deg faktisk også mer produktiv og kreativ.

    Ta strategiske pauser: Hørt om Pomodoro-teknikken?

    Men selv om det er bra å ta pauser, betyr ikke det at du må ta veldig lange pauser for å jobbe mer effektivt. Det kan være et godt tips å planlegge strategiske pauser i løpet av arbeidsdagen. Slik unngår du at hyppige pauser ikke blir til 45-minutters pauser for hvert 15.minutt med arbeid. Da kan du bruke Pomodoro-teknikken: Ta en 5 minutters pause for hvert 25.minutter med arbeid. Så kan du ta 15 til 30-minutters pauser med cirka 2 timers mellomrom. Ikke alle er tilhengere av teknikken, for som psykologiprofessor Timothy A. Pychyl argumenterer, så må man allerede være fokusert og dedikert til arbeidsoppgaven om en jobb-stopp-jobb-teknikk skal fungere optimalt. Pychyl arbeider ved Carleton University i Ottawa i Kanada. Han har faktisk spesialisert seg på temaet prokrastinering. Prokrastinering betyr det vi alle gjør mer eller mindre: Finner unnskyldninger for å utsette oppgaver vi må ha gjort. Du kan lese mer om temaet han skriver om her.

    5 gode grunner til hvorfor pauser er bra for deg

    • 1. Hjelper hjernen med å bedre «lagre ny informasjon».
    • 2. Gir økt motivasjon og energi-
    • 3. En sosial pause med andre kolleger forbedrer psykisk og fysisk helse.
    • 4. Hjelper deg til å tenke over hvilken beslutning som er best å ta.
    • 5. Øker kreativitet og produktivitet.