• Be om et tilbud
  • Norske bedrifter som leder an i kampen mot en plastfri verden

    Publisert av ,
    Norske bedrifter som leder an i kampen mot en plastfri verden

    Plastproduksjon startet for alvor i 1950-årene og likevel, på litt over 60 år har vi produsert over 8 milliarder tonn. Opptil 4.5% av den globale plastproduksjonen skylles ut i sjøen hvert år, og forskere anslår at havene vil inneholde mer engangs plast enn fisk innen 2050; med mindre vi gjør noe, og det snart. Ved å redusere forbruket, øke resirkulering og velge alternativer er noen av endringene vi kan gjøre; men det som er like viktig er hva regjeringer, produsenter og bedrifter gjør for at vi skal se virkelige endringer.

    Hva gjør norske bedrifter for å redusere sin avhengighet av engangsplast?

    Hurtigruten

    Hurtigruten sammenligner seg med Route 66 og Orientekspressen i sin internasjonale markedsføring. Verdens største ekspedisjonscruise-rederi opererer i farvann fra Arktis til Antarktis. I år feirer de sitt 125-årsjubileum og har bestemt seg for å gi noe tilbake til havene, kysten og naturen som er grunnlaget for Hurtigruten. I forbindelse med 125-årsdagen annonserte de at de vil fjerne all bruk av unødvendig engangsplast fra alle sine skip. I tillegg til kampen mot engangsplast har Hurtigruten jobbet for et forbud mot tungolje og strengere regulering av masseturisme.

    Tine

    Tine har introdusert tiltak for å redusere bruken av plast i sin produksjon. 80 prosent av emballasjen deres er papp og papir, mens omtrent 20 prosent er plast. Tine ønsker å øke sin bruk av bioplast. Ved å redusere mengden plast i rømmebegrene har Tine klart å redusere bruken av plast med 30 tonn i året

    Ikea

    Ikea har sent et tydelig budskap til verden hvor de skal slutte å selge engangsartikler i plast som sugerør, tallerkener, kopper, søppelposer, samt engangsemballasje i plast til mat. I tillegg planlegger de å designe sine produkter slik at de kan brukes på nytt, repareres, gjenbrukes og gjenvinnes. Selskapet har en strategi der de skal bli “people and planet positive.”

    Norske dagligvarekjeder

    Alle de store norske dagligvarekjedene har satt i gang tiltak for reduksjon av plast i sine virksomheter. Dette betyr fjerning av plastemballasje på frukt og grønt, eller en overgang til resirkulerbar plast. Dette gjøres i samarbeid med leverandører. Totalt sett vil dette utgjøre flere hundre tonn plast fjernet fra butikkene.

    Grieg Seafood

    Grieg Seafood har inngått et samarbeid med Bellona for å kartlegge hvordan oppdrettsnæringen kan bidra til å redusere marin plastforurensing. Årlig brukes det opptil 192 000 tonn plast hvert år i næringen hvorav 29 000 tonn av dette er plastavfall. Kartleggingen skal avdekke konsekvenser og omfang av marin plastforurensing.

    5 Tips for å redusere din bedrifts plastbehov

    Hvordan kan din bedrift utgjøre en forskjell? Under finner du fem enkle tips til å hjelpe deg med å redusere plastforbruket.

    1. Fokuser på plastavfall

    Få en oversikt over hvor bedriften din bruker plast; deretter kan du undersøke om det finnes plastfrie alternativ og skifte der du kan.

    2. Returordninger for emballasje

    Samarbeid med leverandører som tilbyr returordninger for emballasje slik at du kan redusere avfall, øke gjenbruk og resirkulering.

    3. Be leverandører og kunder om å gjøre det samme

    Oppmuntre andre i forsyningskjeden til å gjøre det same som deg, og spre et bærekraftig budskap for å redusere plastavfall, sammen.

    4. Installer en vannkjøler

    For å redusere forbruket av plastflasker og krus, kan du velge å installere en vannkjøler, og skifte til gjenbrukbare flasker.

    5. Installer et Mini-kjøkken

    Matemballasje bidrar også til å skape plastavfall. Ved å tilby de ansatte mulighet til å lagre og varme hjemmelagde måltider, reduserer men antallet butikkjøpte lunsjer, og dermed også plastavfall.

    Plast: En økende bekymring

    Verdens ledere har begynt å se problemet; Project Mainstream er et prosjekt på tvers av industrier, ledet av næringslivstopper som ser på å etablere og skalere en sirkulær økonomi i samarbeid med World Economic Forum. Et av primærmålene er å se på den globale næringskjeden for emballasje med det formålet å finne gode alternativ.

    2018 har også vært et år der en rekke globale selskap har tatt et standpunkt og satt seg som mål om å redusere bruk av plast. Bærekraftige løsninger har fått fotfeste o ger på vei til å bli normen; så, hvis du ikke ennå har satt i gang noen tiltak – er du en del av mindretallet.