Ved innkjøp av espressomaskin fra Waterlogic, ble mediebyrået Optimal med på prøvesmaking av kaffe. Da lærte seniorrådgiver Øyvind Leithe Tømmervåg mye nytt.
Under cuppingmøtet som er fagbetegnelsen på et kaffeprøvesmakingsmøte med en profesjonell barista fra Waterlogic – fikk Optimals ansatte teste ut fire typer kaffe.
- Jeg visste ikke at man måtte slurpe skikkelig for å få frem smaken på best mulig måte. Vi lærte alle mye nytt om kaffe og smaker. Det var gøy å teste ut forskjellige smaker av kaffe. Opplevelsen var helt ny for oss, sier Øyvind Leithe Tømmervåg, seniorrådgiver og partner i Optimal.
Hadde allerede maskin
Øyvind Leithe Tømmervåg forteller Optimal har vært kunde av Waterlogic i flere år. Kundeforholdet startet med et vanndispenserinnkjøp for noen år tilbake.
- Deretter anskaffet vi oss en espressomaskin fra dem. Men nå ønsket vi å kjøpe en kaffemaskin nummer to. Vi kom i kontakt med to av selgerne deres på et møteforum på Ullevål Stadion i fjor vinter. Da ble vi nysgjerrige på en annen type espressomaskin til bedriftens ansatte, forklarer han.
At Optimals valg falt på en espressomaskin, og ikke en filterkaffemaskin, var litt tilfeldig, mener Leithe Tømmervåg.
- Vi diskuterte hva vi skulle anskaffe, men vi kom frem til at det var espressobaserte kaffedrikker som dekket vårt behov best, sier Leithe Tømmervåg.
Espressokaffe lages under trykk, mens friskbryggmaskiner lager kaffe i en prosess som ligner filterkaffebrygging: Enten basert på ferdigmalt kaffe, eller fra hele bønner. Det er kun espressokaffe som danner crema på toppen, og som for noen kunder er viktig for smaksopplevelsen.
Dyrket høyt over havet
Fra før av hadde Optimal allerede valgt én type kaffebønner til sin første espressomaskin fra Waterlogic.
Men under cuppingmøtet gikk panelet på fire ansatte, for en annen type.
- Den kaffen vi alle foretrakk kommer vi nå til å bytte over til på begge espressomaskinene våre. Vi er veldig fornøyde med både servicen, kaffen og maskinene våre. Jeg kan glatt anbefale Waterlogic til andre virksomheter, sier han.
Barista, Stine Rydland, som ledet cuppingmøtet med Optimal, forteller kunden valgte kaffebønner, som hovedsakelig består av bønnetypen Bourbon: Green Forest fra Arvid Nordquist. Kaffen er UTZ- og Debio-sertifisert.- Smaken på denne kaffen er balansert med hint av fiken, og har frisk ettersmak. Kaffen som består mesteparten av bønnetypen Bourbon, blir dyrket i en høyde mellom 1400 og 2000 meter over havet. Et godt valg, sier Rydland.
Viktig del av arbeidsdagen
Optimal, som holder til på Ryen, er et digitalt mediebyrå som har spesialisert seg på søk og analyse på nett. Firmaet har 20 ansatte, og ble etablert i 2010.
- Vi hjelper kunder i alle bransjer med å nå sine digitale mål, spesielt med synlighet i Google, sier Øyvind Leithe Tømmervåg.
Å bruke tid på å finne riktig kaffe til maskinen, mener han er en god investering i de ansattes trivsel.
- Kaffe er en så sentral del av arbeidsdagen, at det er verd å bruke tid på å velge ut den beste kaffetypen til en ny maskin, nevner han.
I tidligere bloggposter har vi allerede tatt opp hva kaffepausen har å si for ansattes trivsel, og hvordan en kaffemaskin med god kaffe påvirker virksomhetens omdømme