Kaffe nytes på alle arbeidsplasser. Men med et Svanemerke på
kaffemaskinen kan ansatte bli stolte av virksomhetens miljøstandpunkt.
I høst ble Waterlogic Norge landets første leverandør av Svanemerket kaffetjeneste. Mat-og drikkevarer kan ikke Svanemerkes, men kaffetjenesten som totalprodukt, kan det, forklarer markedsrådgiver i Stiftelsen Miljømerking i Norge.
- For øyeblikket har vi et par andre søknader inne til godkjenning for Svanemerket kaffetjeneste, men akkurat nå er Waterlogic den første og eneste som har denne merkeordningen. En kaffetjeneste kan Svanemerkes når miljøfarlige stoffer unngås i produksjon av maskinene, i maskinene, og i rengjøringsproduktene. Det er også påkrevd at kaffemaskinene er energieffektive, og at det brukes en overvekt av Fair Trade og økologisk produsert kaffe, te og sjokolade. Om engangskopper tas i bruk må de være Svanemerkede eller laget av 90 prosent gjenvinnbare materialer. Det stilles også krav til miljøeffektiv transport av de som utfører service på maskinene, forteller Tormod Lien.
Viktig symbol-effekt
Lien forteller det årlig i Norden kjøpes inn rundt 300 000 nye kaffemaskiner til bruk i offentlige og private virksomheter.
- Talle våre viser at kaffemaskiner blir vanligere og vanligere; og ikke bare i private husholdninger. Ved å få et Svanemerke på maskinen på arbeidsplassen, skaper man en effektiv symboleffekt. Det er nok med på å øke stoltheten til hver ansatt. Rett og slett fordi det er en påminnelse i hver kaffepause, om et etisk bevisst valg fra virksomheten, sier Tormod Lien.
Svanemerket er det mest kjente miljømerket i Norden i dag, og Svanemerkede produkter befinner seg innenfor 65 ulike bransjer, og blant 250 produkttyper i Norge.
- Til sammen 15 000 forskjellige varer og tjenester er i dag Svanemerkede i Norge, sier Tormod Lien.
Bruk mindre engangskopper
Tormod Lien sier det dessverre er lite bevissthet rundt forbruket av engangskopper til kaffe. Her sier han at både arbeidsgivere og arbeidstakere har en jobb å gjøre med holdninger til bruk- og kast.
- Vi har selv en Svanemerket kaffetjeneste fra Waterlogic, der vi bevisst gjør det slik at alle har egne kopper som vaskes opp. Vi bruker konsekvent ikke engangskopper. Det er mulig å finne dem, men folk skal lete godt da, sier han.
Han sier det også i Norge er et overforbruk av engangsmateriell.
- Vi ønsker ikke å være moralistiske, men det er helt klart en ukultur blant mange voksne. Engangskopper til kaffemaskiner er intet unntak. Noen ganger trenger vi engangskopper, for eksempel på festivaler eller utflukter, men da bør disse i hvert fall miljøtilpasses, som med et Svanemerke, sier Lien.
Er med å endre markedet
Markedssjef i Waterlogic Norge, Henning Nilsen, sier det betyr mye for deres omdømmebygging, å ha en tydelig etisk og miljøvennlig profil.
- Ja, det betyr noe på et personlig nivå også, for alle ansatte. Det er flott at vi arbeider i et selskap som ønsker å være med å endre markedet. Dette har både med Svanemerket kaffetjeneste å gjøre, med ISO-sertifiseringene våre å gjøre, og at Waterlogic er med på Initiativ for Etisk Handel (IEH). Her tar vi tak i alt av utfordringer i forbindelse med egen leverandørkjede, sier Nilsen.
Han håper at deres bevisste valg, gjør Waterlogic til den foretrukne leverandøren innen vann- og kaffetjenester.
Bedre samvittighet – bedre smak
At en Svanemerket kaffetjeneste og økologiske/Fairtrade kaffeprodukter koster noe mer, bør ikke være utslagsgivende for om kunder velger dette fra dem, mener Henning Nilsen. Kaffepausen på jobb vil da kunne tas med mye bedre samvittighet.
- Fair Trade- og økologiske varer er som vi alle vet noe dyrere. Det har med produksjonsmetoder og råvarer å gjøre. Men det kommer også kunden til gode med hensyn til smak og samvittighet. Kundene våre vet at arbeidsforholdene til de som har produsert kaffebønnene og maskinene er ivaretatt, og at alt i transportleddet også er bærekraftig. Det utgjør selvfølgelig en økt kostnad for Waterlogic å satse på dette, men vi ønsker å være i fronten med å dra utviklingen videre. På sikt vil det også være med på å presse andre aktører til å følge vårt eksempel, sier markedssjefen i Waterlogic.
Han minner om at hvis flere velger bærekraftige produkter, så vil flere aktører som ikke opererer etisk forsvinne.
- Det nytter faktisk om alle gjør litt. Også når en virksomhet går til innkjøp av en ny kaffemaskin og skal velge en kaffetjeneste, sier Nilsen.