Waterlogic Norge AS vil snart bytte navn til Culligan, og vi vil videreføre vår stolte tradisjon under et nytt navn i Norden, men allikevel internasjonalt anerkjent, som ble etablert allerede i 1936.
Rent praktisk betyr dette ingen endring for våre kunder. Alle ansatte i Waterlogic er med videre, og yter den samme gode servicen til våre eksisterende og nye kunder i området.

  • Be om et tilbud
  • I dag har Waterlogic på verdensbasis spart planeten for engangs-plastflasker

    Slik finner vår barista frem til riktig kaffetype for deg

    Publisert av ,
    Slik finner vår barista frem til riktig kaffetype for deg

    Waterlogics baristaer tar kunden med på kaffe-smaking for å finne smaksfavoritten til deres kaffemaskin. Cupping-metoden er som en «vin-smaking» av kaffe.

    - I utgangspunktet brukes cupping-metoden for å teste flere kaffetyper på en gang – helst rundt fem. Slik er det enklere for kunden å finne ut av hvilken smak som appellerer mest. Først lukter man på den tørre, kvernede kaffen. Så trekkes kaffen i 4 minutter, man lukter på den, og smaker på den mens den er helt nybrygget. Deretter er det viktig å la kaffen kjøle seg ned til rundt 64 grader, før man smaker igjen. Smakene fanges opp mye bedre i munnen når kaffen blir kaldere, sier Alexander Bottegaard, barista og teamleder for teknikerne hos Waterlogic Norge.

    La kunden få tid på seg

    I fjor gjennomførte Alexander Bottegaard rundt 20 cuppingmøter for Waterlogic, og han forteller møtene varer i alt fra en til to timer. På cupping-møter er det mulig å velge mellom rundt 15 kaffetyper, som Waterlogic har som del av sitt faste kaffemaskin-sortiment.

    Det er veldig viktig å la kunden få mulighet til å kjenne forskjellen på kaffetypene selv, uten at vi forteller noe før de vil vite mer. Etter hvert kan man fortelle mer rundt smaksprofilene, hvilken kvalitet det er og hva kaffen kan passe til. Slik som svært lysbrent kaffe vil passe dårlig til melkeblandinger. Men det er også noen lysbrente kaffer som er veldig smakfulle, og kan fungere godt med melk, forklarer han.

    En kaffemaskin er en viktig investering for virksomheter, som et sosialt midtpunkt på arbeidsplassen. Da må kaffen også smake perfekt og etter kundens preferanse.

    - Det er derfor disse cupping-møtene er flotte å gi som en ekstra service, for det er enklere å smake seg frem til riktig kaffe når man cupper. Kundene finner ofte raskt frem til sin favoritt, sier Bottegaard.

    vin

    Like kompleks som vin

    Bottegaard forteller cupping-møter er ukjente for mange, men at de oppleves som et lærerikt dypdykk inn i alle smaksvariasjonene til kaffe.

    - Dette er en prosess de ikke kjenner til og som de ikke helt forstår, men som er gøyal og sanselig. At vi bruker høykvalitets utstyr til cuppingen, spesialbestilt fra Storbritannia, bidrar til opplevelsen. Man tenker ofte på kaffe som noe veldig hverdagslig, men det er jo en veldig kompleks og interessant drikk. Ofte er den like kompleks som vin, eller kanskje faktisk mer kompleks, sier Alexander Bottegaard.

    Liker både lys- og mørkbrent kaffe

    Baristaen sier kunder foretrekker alt fra mørk- til lysbrent kaffe.

    Det avhenger av kaffemaskinene.

    - Men de fleste ønsker en lys- til mellombrent kaffetype til filtermaskin, og en mørkere type til espressomaskin. En filtermaskin bruker presskanneprinsippet, og ligner i smak på filterkaffe. Med en espressomaskin, får man trykkbrygget kaffe. Kaffen fra en espressomaskin blir mørkere og dypere, mens i en filtermaskin blir den lettere og klarere, sier han.

    Alexander Bottegaard sier det norske markedet for kaffe har forandret seg enormt de siste ti årene.

    - Det er fordi barista-kulturen har påvirket folks smak mer og mer. Likevel er nordmenn delt i sine preferanser. Det yngre markedet liker spennende, syrlige kaffer. Mens det eldre markedet ønsker de søtere, rundere og fyldigere kaffetypene. Det som gjør en kaffe god, er at den har en spennende dybde, og fin balanse mellom syre, salt og sødme, sier han.