• Få et tilbud

      815 51 960

  • Symptomer på dehydrering og hva du kan gjøre med det

    Publisert av ,
    Symptomer på dehydrering og hva du kan gjøre med det

    Enten det er på jobben, i bilen, på kontoret eller hjemme bruker vi over 30% av dagen på arbeid. Telefonmøter, frister eller daglige gjøremål; en travel hverdag der tiden flyr fra oss kan få oss til å glemme ting, også det som er viktig for vår egen helse.

    Kroppen vår består av 60% vann. Gjennom dagen synker væskebalansen i kroppen vår på mange måter. Det kan være på grunn av omgivelsene, fysisk aktivitet eller til og med gjennom damp fra pusten vår. Derfor trenger kroppen hele tiden påfyll vann.

    Spesielt nå i sommermånedene er det viktig å huske å drikke nok. Avhengig av aktivitet trenger kroppen varierende mengde vann for å holde seg i balanse. Dersom vi ikke får i oss nok væske, risikerer vi dehydrering.

    I følge WebMD så er “Dehydrering er en tilstand som oppstår når kroppens væsketap, hovedsakelig vann er større enn den mengden en tar til seg." Selv om det er mange årsaker til at vi kan bli dehydrert, så er ofte en av hovedgrunnene det at kroppen ikke får i seg nok drikke.

    Vi i Waterlogic tar ikke lett på dehydrering. Her er noen symptomer på dehydrering du kan se etter.

    Vanlige symptomer på moderat dehydrering

    Dårlig ånde: som det fremgår av Oralb “Spytt har antibakterielle egenskaper.” Når kroppen blir dehydrert, stopper spyttproduksjonen opp og dårlig ånde kan utvikle seg.

    Lite energi: ifølge Treningstips , er “å få i seg for lite væske i løpet av dagen en idiotsikker fremgangsmåte for å bli daff og uopplagt. Husk at kaffe, te og alkohol gir motsatt effekt og gjør deg dehydrert.”

    Tørst: når du føler deg tørst, er det kroppens måte å gi beskjed på at den trenger drikke. Men ikke vent til du er tørst, da er kroppen allerede dehydrert. Kontinuerlig tilførsel av vann holden tørsten unna, og det kan også hjelpe til med å unngå disse andre symptomene på dehydrering.

    Hodepine: Hjernen er omgitt av små væskefylte lommer som beskytter den mot omgivelsene. Når disse lommene tappes for væske på grunn av dehydrering, kan hjernen komme i kontakt med skallen, noe som kan føre til hodepine.

    Redusert væskeutskillelse: enten det er manglende evne til å svette, ingen tårer når du gråter eller at du ikke har vært på do hele dagen. Dette er en av kroppens måter å fortelle deg at den er dehydrert.

    Vær oppmerksom på kroppens behov

    I en travel hverdag kan det være vanskelig å få med seg kroppens signaler på at den trenger væske. Derfor er det viktig å være oppmerksom på hva kroppen trenger. To enkle tester du kan gjøre selv, er:

    Sjekk fargen på urinen din

    Selv om en veldig mørk farge på urinen kan være et tegn på dehydrering (eller andre medisinske årsaker), trenger ikke en helt klar urin nødvendigvis være en bra ting heller. Sjekk ut grafikken fra Cleveland Clinic, som viser hva fargen på urinen din sier om din helsetilstand, og hvilke farger som forteller deg at væskebalansen er i orden.

    Test hudens elastisitet

    Som anbefalt på Livestrong.com, grip huden på håndbaken løft den opp. Hvis huden bruker lang tid på å gå tilbake, kan det være et tegn på at kroppen din trenger mer vann.



    For å holde væskebalansen oppe i løpet av en travel dag hjelper det å alltid ha vann tilgjengelig. På jobb kan det være lurt å ha en flaske vann i nærheten slik at du kan drikke vann før du blir tørst. Husk på at jo mer du svetter i løpet av en dag, enten på grunn av varmt vær eller at du er fysisk aktiv, jo mer vann trenger kroppen for å erstatte væsketapet