Kontrakts- og kvalitetsansvarlig hos Waterlogic, Helene Klovholt, forteller hvordan selskapet jobber for å innfri flere av FNs bærekraftsmål som en del av sin forretningsstrategi og sitt samfunnsansvar.
Av Rita Tvede Bartolomei
FNs bærekraftsmål har som ambisjon å få enkeltpersoner og virksomheter til å ta flere etiske og miljøvennlige valg frem mot 2030.
Punkt 6: Rent vann og gode sanitærforhold
Klovholt trekker frem delmål 3 i punkt 6: «Innen 2030 sørge for bedre vannkvalitet ved å redusere forurensning, avskaffe avfallsdumping og mest mulig begrense utslipp av farlige kjemikalier og materialer, halvere andelen ubehandlet spillvann og i vesentlig grad øke gjenvinning og trygg ombruk på verdensbasis».
- Under delmål 6.3 kan vi sørge for bedre vannkvalitet ved å redusere forurensning fra produksjonen av våre maskiner og våre råvarer. Vi kan dessuten begrense våre utslipp av farlige kjemikalier og bruke materialer som er minst mulig skadelige for helse og miljø. Her er leverandør-krav viktig, sier hun.
Punkt 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst
FN definerer punkt 8 som: «Arbeidet med å fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle». Klovholt forteller Waterlogic stiller strenge, etiske og miljømessige krav til sine leverandører.
- Ved vår kvalitetssikring og våre forpliktelser gjennom IEH, er vi med på å beskytte arbeidsrettigheter og fremme et trygt og sikkert arbeidsmiljø: For menneskene som produserer råvarer, materialer og produkter Waterlogic kjøper, sier Klovholt.
Punkt 11: Bærekraftige byer og samfunn
Punkt 11 er høyst relevant for Waterlogic, sier Helene Klovholt. Spesielt innenfor delmål 11.6 som formuleres slik: «Innen 2030 redusere negative konsekvenser for miljøet i storbyene målt per innbygger, blant annet ved å legge særlig vekt på luftkvalitet samt offentlig og annen form for avfallshåndtering».
- Waterlogic kan redusere de negative konsekvensene for miljøet på flere måter. Et relevant punkt er at ved å velge våre vanndispensere, kan en virksomhet sterkt redusere forbruket av engangs plastflasker. Dessuten har vi også en Svanemerket kaffetjeneste som stiller krav til sertifiserte, økologiske og etiske forbruksvarer. Det stilles strenge krav til kaffemaskinene og rengjøringsproduktene som skal benyttes ved en slik tjeneste. Dessuten må våre kjøretøy oppfylle kriterier for miljøvennlighet og sjåførene som utfører service må ha gjennomført Eco Driving-kurs for miljøvennlig og økonomisk kjøring, sier hun.
Punkt 12: Ansvarlig forbruk og produksjon
Punkt 13, 14, 15 og 17: Målene om å miljøbelaste mindre
Til sist er punkt 13, 14, 15 og 17 også bærekraftige mål som Waterlogic er med på å oppfylle, sier Helene Klovholt.
- Disse punktene går på målet om å stoppe klimaendringene, og bidra til at livet på land og livet i vann ikke miljøbelastes for sterkt. Dessuten gjelder et av punktene selve gjennomføringen av bærekraftsmålene ved å velge gode og riktige samarbeidspartnere, sier hun.
Klovholt forklarer at Waterlogic stiller strenge krav til leverandørenes Code of Conduct (CoC), som skal være tilsvarende eller bedre enn firmaets eget CoC.
- Kort fortalt så inneholder vår CoC etiske retningslinjer for ansatte og samarbeidspartnere, men også prinsipper knyttet til menneskerettigheter, arbeidsrettigheter og sosiale forhold. Alle kaffemaskinene våre blir produsert i Europa, av produsenter som ivaretar HMS, miljø og rettferdige lønninger. Produktene skal være gjenvinnbare og inneholder ikke kjemikalier som er skadelige for miljøet eller forbrukerne, sier Helene Klovholt.
Hva er FNs bærekraftsmål?
- De 17 bærekraftsmålene, beskrives av FN selv som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
- Les om alle delmåleneher, og hvordan FN tenker vi sammen skal klare å nå dem.