For å kunne tilby norske kunder enda bedre kaffe, lanserer Waterlogic Norge nå «Intermezzo». Forretningsutvikler Øyvind Carlsen sier lanseringen kommer av et ønske om å gi kundene bedre utvalg og høyere kvalitet.
Av Rita Tvede Bartolomei
Intermezzo betyr pause på italiensk, og hva gir ikke en bedre pause enn den gode kaffepausen?
- Vi ønsker at kaffeområdet hos våre kunder skal være et fint sted å være, og kaffen fra våre maskiner skal være en nytelse i smak. Å kalle vår nylanserte kaffe for Intermezzo var da et naturlig valg: En velfortjent pause i en hektisk hverdag. Kaffen er produsert ved et brenneri i Italia, men smaksprofilen er satt sammen av våre egne baristaer i Oslo. Slik har vi skapt et kaffe-sortiment som er skreddersydd norske kunders smaks-ønsker, sier Øyvind Carlsen.
Nysgjerrig? Les mer om Intermezzo på vår nettside og web-butikk.
Hvorfor lansere egen kaffe?
Øyvind Carlsen forteller Waterlogic lanserer egen kaffe for å sikre bedre kontroll på kvalitet og smak: Spesialutviklet sortiment gir bedre forutsigbarhet og kontinuitet for kundene.
- Dessuten hadde vi behov for å følge med på endringen i markedet mot flere bærekraftige produkter, noe som også gjelder for kaffe. Kundene ønsker kaffe som smaker godt, men som i tillegg er etisk og økologisk fremstilt. Da er det viktig at vi har et helhetlig produktsortiment, sier han.
På sikt ønsker Waterlogic å rendyrke fokuset på bærekraftige produkter.
- Målet vårt har gjennom flere år å være den leverandøren av kaffe og vann som er best på bærekraft og miljø i alle ledd av vår forretningsvirksomhet. I nær fremtid vil vi derfor ha enda flere 100 prosent sertifiserte produkter, sier han.
Mer etterspørsel etter lysbrente kaffetyper
I tillegg vil markedet ha flere lysbrente kaffetyper, og kvalitet har blitt viktigere for de fleste.
- Folk søker og forventer bedre kvalitet på kaffen – smaken er veldig viktig. Det er en endring vi må være med på. Nordmenn vil ha god kaffe, for kaffe er ikke lengre bare kaffe for oss. Det som er tradisjonelt tilgjengelig av kaffe fra Europa og Skandinavia, har ikke helt den smaksprofilen nordmenn vil ha, sier Carlsen.
Intermezzo-kaffebønner fra Waterlogic er blandingskaffe som fås i lysbrent, medium brent og mørkbrent.
- Selv om vi nå får et større utvalg av mer lysbrente kaffetyper, og kommer til å stadig øke bredden her, vil vi fortsatt ha kaffetyper som er mørkbrente. Poenget er å kunne gi større valgmuligheter for kundene slik at flere behov kan tilfredsstilles. Vår egen kaffe er også bedre tilpasset våre forskjellige kaffemaskiner, sier Øyvind Carlsen.
Hvilken Intermezzo-kaffe blir din favoritt?
- Fiore (medium brent): En raffinert Intermezzo-kaffe med smak av nøtter, kardemomme og med en subtil, behagelig syrlighet. Kaffen er en blanding av kaffebønner fra ulike kaffedistrikter i Brasil.
- Venezia (lysbrent): En godt balansert Intermezzo-kaffe med hint av lys sjokolade, sitrus (og) med en mild ettersmak av bergamott. Blandingskaffe fra Etiopia, Nicaragua, Guatemala og Honduras.
- Montagna (mørkbrent): En fyldig Intermezzo-kaffe med smak av mørk sjokolade, røde bær og ristede nøtter, som gir en lang og rund ettersmak. Blandingskaffe fra Colombia, Peru og Honduras.
- Gusto (medium brent): En distingvert Intermezzo-kaffe med smak av hasselnøtt og nougat. Kaffen har dempet syre og er en blandingskaffe fra Brasil, Etiopia og India.
- Bologna (mørkbrent espresso): En kraftfull og energisk mørkbrent Intermezzo-kaffe (espresso) med smak av brunt sukker, dadler og røde bær. Blandingskaffe fra Bolivia, Mexico og Peru.