Waterlogic Norge fortsetter virksomheten som normalt.
Vi samler grundig informasjon om aktivitet både nasjonalt og internasjonalt, og så langt har vi ingen indikasjoner på forstyrrelser fra underleverandører, transportselskaper eller våre egne lager og produksjonsanlegg. Les mer

  • Be om et tilbud
  • Myte eller fakta: Vil kaffe på kveldstid ødelegge søvnen?

    Publisert av ,
    Myte eller fakta: Vil kaffe på kveldstid ødelegge søvnen?

    En helt ny amerikansk studie viser at kaffe ikke nødvendigvis ødelegger nattesøvnen. Men hvordan du påvirkes av koffein før leggetid er likevel personavhengig.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Flere store universiteter i USA står bak den nye søvnstudien, som ble offentliggjort i august 2019. Studien er den mest omfattende i sitt slag, og den fant ingen klar sammenheng mellom dårlig nattesøvn og inntak av koffein mindre enn fire timer før leggetid.

    Nikotin og alkohol forstyrrer søvnen mer

    I en artikkel hos Forskning.no, omtales studien der 785 personer deltok. I en uke på rad førte deltagerne dagbok over søvnen, der de oppga sitt forbruk av alkohol, koffein og nikotin fra fire timer før de la seg for å sove. Forskerne kom frem til at de store søvn-tyvene var alkohol og nikotin. Når deltagerne inntok nikotin eller alkohol mindre enn fire timer før leggetid, ble søvnen vesentlig dårligere og mer avbrutt – selv når faktorer som alder, kjønn, utdannelse og aktiviteter ble tatt med i beregningene. Særlig tydelig var sammenhengen mellom nikotin og søvnløshet: 42 minutter kortere søvn var resultatet for forsøkspersonene.

    Finn ut av hva du selv tåler: Kaffe kan påvirke søvnen forskjellig hos mennesker

    Så betyr dette at det er fritt frem å bøtte innpå med kaffe før leggetid? Nei, ikke ifølge Kjeld Hermansen, professor ved medisinsk endokrinologisk avdeling MEA, Aarhus Universitetshospital i Danmark. Forskning.no intervjuet han om studien, som han beskriver som grundig. Men han presiserer at genetikk og personlige forskjeller er en avgjørende faktor for hvordan kroppen bryter ned koffeinet.

    - Likevel vil jeg fraråde mot å drikke mye kaffe før leggetid, men du må selv avgjøre hvordan kroppen din reagerer på kaffe før leggetid, sier han i intervjuet, og viser til en dansk rapport om søvn.

    Ifølge professor Kjeld Hermansen er den grundige dagbokføringen til deltagerne en styrke ved studien, men den har likevel en stor svakhet: Studien har ingen kontroll på hvor mye kaffe som ble drukket av personene.

    Hva slags type kaffe drakk de egentlig?

    Kjeld Hermansen mener at resultatene kan være tvetydige, fordi koffein-inntak hos noen av deltagerne kan ha blitt kombinert med både nikotin og alkohol. 40 prosent fortalte at de drakk kaffe om kvelden.

    - Man vet ikke om det bare er en slurk kaffe eller 4 til 5 kopper som deltakerne har drukket. Mengden varierer mye ut fra hvilken type kaffe det er. Det er også viktig å vite hvor lenge det har gått siden forrige dose, sier han til Forskning.no.

    Det tar ofte 5 timer å halvere koffeinmengden i kroppen

    Koffein har en halveringstid på 5 timer i kroppen, men likevel kan nedbrytning av koffein variere fra person til person: 5 timer er et generelt gjennomsnitt i befolkningen.

    Så hva er da konklusjonen? Det ser ut til at kaffe rett før leggetid kan gjøre noen mennesker mer våkne, mens andre blir lite påvirket. Men det råder i det minste ingen tvil om at alkohol og nikotin før leggetid ikke er bra for søvnen.

    Nysgjerrig på å lære mer om studien på kaffe, nikotin og alkohol? Les mer i denne artikkelen hos Healthline.