• Be om et tilbud
  • Visste du at kaffe er med på å øke fettforbrenningen?

    Publisert av ,
    Visste du at kaffe er med på å øke fettforbrenningen?

    Koffeinet i kaffe øker kroppens produksjon av flere sentralstimulerende stoffer. Kaffe demper sultfølelsen, gjør deg mindre trøtt, øker yteevnen og gir også noe mer økt forbrenning av fett.

    Av Rita Tvede Bartolomei

    Selv om kaffe kan øke forbrenningen av fett i kroppen, kan du ikke slå deg til ro med et par kopper kaffe i sofaen for drastisk vektnedgang. Da bør du i tillegg satse på et sunt og variert kosthold, redusere kaloriinntaket og trene, som er anbefalingene fra Helsedirektoratet.

    Fettforbrenning under hvile øker med kaffe

    Likevel har studier vist at fettforbrenning under hvile økes av kaffe-inntak.

    Forbrenning under hvile kan øke med alt fra 3 til 11 prosent: Alt etter hvor mye kaffe som inntas. Dessverre har den fettforbrennende effekten under hvile en høyere effekt hos mennesker som allerede betegnes som slanke (hele 29 prosent økt fettforbrenning), men den økte fettforbrenningen hos overvektige ble beregnet til maks 10 prosent.

    I tillegg avtar den økte fettforbrennings-effekten under hvile med alderen, så effekten er størst hos yngre.

    Gruppe av venner som skal ut av treningsstudioet og ta kaffe

    Som en liten trøst for eldre som ikke vil ha like stor fettforbrennings-effekt av kaffe, så har flere tunge forskningsstudier slått fast at kaffe kan forlenge livet og redusere risikoen for en rekke sykdommer: Blant annet hjerte- kar-sykdommer.

    Kaffe øker yteevnen under hard trening

    Kaffens evne som prestasjonsfremmende drikke under treningsøkter, er velkjent. Det er et tema vi har snakket med allmennlege Ole Henrik Krat Bjørkholt om i Waterlogic-bloggen i 2017.

    - Ved riktig mengde koffein kan ytelsen faktisk økes med tre til fem prosent over en halvtimes periode. Dette er mye i toppidrett, slik som i 10 kilometer langrenn. Så må man sørge for å drikke vann ved siden av for å holde hydreringen oppe. Virkningen ved styrkeidrett er noe mer usikker, men mye tyder på at koffein har en gunstig effekt, sier Bjørkholt i bloggen.

    Nyter du kaffe svart uten melk og sukker, er den mye sunnere enn energidrikker tilsatt koffein og sukker.

    Koffein: Det mest virkningsfulle stoffet i kaffe

    Selv om koffein er det mest kjente, sentralstimulerende stoffet i kaffe, inneholder det i tillegg flere andre kjemiske forbindelser, som kan være med på å øke fettforbrenningen (metabolismen).

    Disse stoffene heter teobromin, teofylin og klorogensyre. De to første stoffene finnes blant annet i kakao, mens klorogensyre er et stoff som hjelper med å redusere opptaket av karbohydrater og regulere produksjonen av insulin i kroppen. Klorogensyren i kaffe er trolig en av årsakene til hvorfor kaffe er med på å redusere risikoen for å utvikle diabetes type 2.

    Likevel er det koffeinet i kaffen som gir mest effekt på sentralnervesystemet, og som er den største grunnen til at kaffe kan ha en positiv effekt på fettforbrenningen.

    Fordype deg mer i temaet? Fitness-bloggen har en norsk versjon av amerikanske HealthLines artikkel om kaffe og fettforbrenning, som du kan lese her.

    lykkelige par med kopper kaffe som hviler i et treningssenter

    Fedon Lindbergh: Flere kopper kaffe må til

    Lege og ernæringsekspert, Fedon Lindbergh, opplyser i en blogg-artikkel på sin nettside, at en studie fra USA viser kaffens fettforbrennende egenskaper. Dette har med koffein-innholdet i kaffe, som gjør kaffe sentralnervestimulerende: Økt produksjon av hormonet adrenalin fører igjen til økt fettforbrenning. Likevel må det mer til enn en liten kopp kaffe, om effekten skal være til stede. De amerikanske forskerne mener du bør drikke 4 til 5 kopper kaffe daglig, om kaffen skal ha noe særlig fettforbrennende effekt.

    Et lite skår i gleden for de av oss som drikker mye kaffe daglig: Drikker du mye kaffe eller andre koffeinholdige drikker daglig, opparbeider du deg toleranse for koffein – og da reduseres flere av de stimulerende effektene av koffein: Også den fettforbrennende effekten. Da bør du trappe ned på koffeinet i en kortere periode, før du setter i gang med kaffedrikkingen igjen.

    Nysgjerrig på andre positive effekter av å drikke kaffe? Her finner du 7 grunner.

    Det finnes utallige myter om de sorte dråpene, men ikke alle har rot i virkeligheten. La oss ta en titt på sju av dem her.