Kaffe er rik på antioksidanter

Publisert av Rita Tvede Bartolomei. 08 November 2018

En norsk doktorgradsavhandling viser at kaffe er en viktig kilde til antioksidanter for nordmenn. Men det betyr ikke at man bør droppe frukt og grønt.

– Selv om kaffe er en god kilde til antioksidanter, er det viktig å få antioksidanter fra så mange kilder som mulig. Det er derfor ikke mulig å dekke hele behovet ved å drikke mer kaffe. Bær, te, grønnsaker og frukt er også viktige kilder, sier Monica Hauger Carlsen til Norsk Kaffeinformasjon.

Hun leverte sin doktorgradsavhandling «Antioxidants in the Norwegian diet. The Antioxidant Food Database and the development and evaluation of a new FFQ» i 2011. Hauger er førsteamanuensis i seksjon for ernæringsepidemiologi, Institutt for medisinske basalfag, ved Universitetet i Oslo. Carlsen og hennes kolleger har sett på antioksidant-nivåene i over 3000 norske og utenlandske matvarer.

Halvparten av antioksidanter fra kaffe

Doktorgradsavhandlingen viser at norske menn får 54 prosent av totalmengden antioksidanter fra kostholdet gjennom kaffe. Kvinner får tilsvarende 45 prosent. Frukt, bær og juice bidrar med 11 prosent, mens vin står for 7 prosent av antioksidantene gjennom kostholdet.

- Vi vet at kaffe inneholder mange stoffer med antioksidant egenskaper. Men kaffe er en veldig kompleks drikk. Vi har ennå ikke full oversikt over alle stoffene som er i kaffen. Å drikke to-tre kopper kaffe om dagen kan være helsebringende. Det reduserer risikoen for en lang rekke sykdommer. Særlig kvinner får redusert risikoen for diabetes type II og hjerte-karsykdommer, sier hun.

Hauger Carlsen sier forskning ennå ikke har klart å avdekke om det er antioksidantene i kaffen alene, eller om det er andre egenskaper som gir helsegevinster.

- Vi må skille mellom antioksidantene som finnes i kaffekoppen og hvor mye av dette som tas opp i kroppen, sier hun.

I norsk kosthold er kaffe, te, frukt, bær og grønnsaker samt vin de største kildene til antioksidanter, viser Hauger Carlsens avhandling. I tillegg bidrar sjokolade, brød, nøtter og krydder til inntaket.

Flere antioksidant-typer i kaffe

Utenlandske studier tyder på at den mest antioksidative effekten fra kaffe trolig kommer fra stoffene polyfenol og hydrokanisk syre, som det finnes mye av i kaffe. Men det er også andre antioksidanter i kaffe som du trolig ikke engang har hørt mye om før: Slik som cafestol, kinin, melanoidin og trigonelin. I tillegg er den velkjente koffeinen, en antioksidant i seg selv.

Studier fra Finland, Japan og Frankrike har vist at kaffe er den viktigste kilden til antioksidanter hos befolkningen i den vestlige verden. Så mye som 79 prosent av antioksidant-inntaket i det vestlige kostholdet, kommer fra drikkevarer som kaffe og te.

Slik fungerer antioksidanter

Vitamin C og E og tokoferoler, regnes som de viktigste antioksidantene vi får i oss gjennom kosten. C-vitamin og tokoferoler er til stede i frukt, bær og grønnsaker. E-vitaminer finnes i blant annet spinat, nøtter og avokado.

- Antioksidanter har som funksjon å motvirke oksidasjon av molekyler i cellene våre. DNA-et, proteiner og fettsyrer er svært utsatt, og om vi ikke hadde hatt muligheten til å kvitte oss med disse reaktive oksygenmolekylene hadde det gjort risikoen for kreft mye høyere, sier livsstils-coach og personlig trener, Camilla Hoel, til Klikk.no. Hun har en mastergrad i molekylærbiologi.

Få trenger tilskudd

Hoel påpeker at et variert kosthold er viktig for å få i seg flere typer antioksidanter. Men hun minner om at antioksidant-mangel er veldig sjeldent i Norge.

- Om du hadde hatt mangel på for eksempel E-vitamin, så hadde du rett og slett blitt alvorlig syk fordi kroppen din mest sannsynlig hadde hatt problemer med fettabsorberingen. E-vitamin er nemlig fettløselig. Tilskudd er derfor ikke nødvendig med mindre du har en tilstand som gjør at du trenger det, sier hun.