Sju myter om kaffe

Publisert av Karoline Åfløy. 07 November 2018

Ikke bare drikker vi kaffe - vi snakker om kaffe, mener noe om kaffe og forsker på kaffe. Kan det være skadelig for kroppen eller faktisk forebygge sykdommer?

Har vi egentlig godt av koffein? Det finnes uttallige myter om de sorte dråpende, men ikke alle har rot i virkeligheten. La oss ta en titt på sju av dem.

1. Kaffe hemmer veksten

Fleip. Denne myten har sirkulert i en årrekke, men det stemmer ikke. Det finnes ingen vitenskapelige beviser på at kaffe hemmer vekst.

2. Kaffe er vanndrivende

Fleip. Er du en av dem som nyter en kaffekopp (eller flere) hver dag, er ikke kaffe vanndrivende. Kroppen venner seg nemlig til koffeinet og kaffe vil derfor ikke ha en urindrivende effekt. Studier har vist at 250-300 mg koffein kan ha en vanndrivende effekt, men dette er større koffeindoser enn det en vanlig kaffekopp inneholder. Og dette er altså hvis du ikke drikker kaffe til vanlig.

3. Filterkaffe er sunnere enn espresso

Fakta. Mye tyder på at kaffetrakteren vinner over espressomaskinen når det kommer til positive helseeffekter. En av grunnene til dette er at espresso ikke filtreres gjennom et papir slik som filterkaffe, og dermed blir ikke skadelige fettstoffer skilt ut. Espresso inneholder også mer kolesterol enn filterkaffe.

4. Mørkbrent kaffe har mer koffein enn lysbrent kaffe

Fleip. Det virker kanskje logisk at mørkbrent kaffe har mer koffein enn den lyse sorten, men det er helt feil. Faktisk er det omvendt, lysbrent kaffe inneholder mer koffein. Når kaffebønnene brennes forsvinner nemlig en del av koffeinet. Mørkbrent kaffe er brent lenger enn lys, og dermed blir det mindre koffein igjen.

Blog image

5. Gravide kan drikke kaffe

Fakta. Gravide kan trygt ta seg en kaffekopp. Men, helsemyndighetene anbefaler likevel å begrense koffeinholdige drikker til 1-2 kopper per dag. Er du stordrikker av kaffe og gravid kan det derfor være lurt å sløyfe de resterende 3-4 koppene du hadde planlagt.

6. Kaffe er usunt fordi det inneholder koffein

Fleip. Koffein i seg selv er ikke skadelig. Når det inntas i moderate doser kan det faktisk ha en rekke helsefordeler. Det kan hjelpe på både hukommelsen, konsentrasjonen og ha positiv effekt på vår mentale helse. Altfor høye doser koffein vil ikke være bra for noen, men fortvil ikke - det skal veldig store doser kaffe til. Ifølge Folkehelseinstituttet vil en dødelig dose koffein tilsvare rundt 60-100 kopper kaffe til dagen.

7. Kaffe kan forebygge sykdommer

Fakta. Kaffe inneholder en haug av antioksidanter som kan motvirke stress, og da typen oksidativ stress som kan fremme en rekke alvorlige sykdommer. Blant annet er Alzheimers, diabetes, leversykdommer, nyresykdommer og leddgikt relatert til oksidativt stress. Men hold deg til maks fem kaffekopper til dagen, mer enn dette vil ødelegge for de gode helsefordelene.